Ibland får man för sig att köpa 5 kilo lök. Varför? Tja, det var billigt och det kändes bra att bära hem en säck 🙂 Dock måste jag ju göra något med den också! Ikväll blev det lökpaj.

nytt 012 (800x539)

Innan man börjar kollar man dock vad som finns i vinkällaren och en flaska Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Émile Riesling 2002 från Alsace pockade på min uppmärksamhet. Kombon lökpaj riesling satt som en smäck.

Cuvee Frederic Emile Trimbach Riesling 2002 (800x468)

Pajdeg – ca 3 deciliter vetemjöl, 125 gram smör, 1 tesked salt och en slatt vitt vin – maka ihop till en jämn deg, sätt undan i kylskåpet i cirka en timma.

Pajskalet ska förbakas i ca 10 minuter a 225°.

Skiva ca 800 gram gul lök fint, ju mer du gråter desto bättre kommer det bli (har jag hört någon säga). Bryn dessa på låg värme i ca 10 minuter tillsammans med 2-3 matskedar smör, ett par nypor salt och lite finmalen svartpeppar. Fortsätt tills löken sjunkit ihop och mjuknat. Tillsätt därefter en skvätt vitt vin och cirka 1 deciliter vatten samt en liten slatt kycklingfond och låt sjuda i ytterligare 10 minuter. Vid behov kan man tillsätta ytterligare 0,5 deciliter (om det känns torrt), dock ska vattnet i princip koka bort (så häll bara på om det behövs).

Därefter tillsätter man en klick smör, stör över ett par nypor vetemjöl och rör runt ordentligt varefter man rör ned en dryg deciliter crème fraiche och låter koka upp. Tag av från plattan och smaka av, salta och peppra efter behov.

Förgrädda pajskalet.

Fram tills hit går det att förbereda maträtten!

Vispa under tiden upp 2 stora ägg och rör ned dessa i löken och häll ned i det förgräddade pajskalet, lägg ett par klickar smör på toppen och in med pajen i ugnen och låt grädda i ca 30 minuter a 225° eller tills den fått en fin gyllenbrun färg.

nytt 007 (800x480)

Under tiden kan man fritera finskuren lök som topping (helst schalottenlök). Vi serverade med en enkel sallad toppad med rostade pinjenötter och cashewnötter videt blev en fin kombination.

lökpaj 2 (800x531)

Receptet är en kombination från ett recept jag lärde mig för ett par år sedan och att jag lät Google hjälpa mig att uppfräscha minnet via bloggen Vin, mat & Alsace.

Mvh

Magnus Reuterdahl

