Between the time when the oceans drank Atlantis and the rise of the sons of Aryas, there was an age undreamed of. And unto this, Bordeaux, destined to be the priemiere Cru in the wine world upon troubled times. It is I, his chronicler, who alone can tell thee of its saga. Let me tell you of the days of high wine!

Filmens inledningsord är inte riktigt som denna parafrasering av Conan Barbaren men det finns en Conanesq kvalitet över inledningsorden när Russell Crowe istället för James Earl Jones inleder äventyret.

 

Tyvärr har jag inte hittat ett klipp av Russell Crowes inledande ord så trailern får duga🙂

Red Sonja… förlåt mig Red Obsession är sagan om Bordeaux, om dess uppgång och fall, om hur de höga priserna på bordeauxviner kan vara på väg att krossa det som byggts upp under århundraden, om den nya vinmarknaden, Kina. Frågan är om prisuppgången är kejsarens nya kläder, om den Kinesiska marknaden likt It-bubblan kommer spricka och vad som då händer med Bordeaux.

Inledningsvis rör vi oss på de stora kända vingårdarna i Bordeaux, man diskutera vinets historia och kulturella roll, som hantverk, konst och dryck men också som produkt. Man kommer in på årgångar och lyfter fram 2009 och 2010 som perfekta årgångar i Bordeaux och hur detta påverkar såväl vinmakare, inköpare och kunder – då priserna blir för höga flyr vindrickarna till nya områden och vinet i sig blir istället en form av flytande aktier hos finansinstitut eller statussymboler hos de rikaste.

Vad gör man när man tappar marknader, för Bordeaux har tappat på många ställen i Europa och i USA, jo man vänder sig till de nya finansiella tigrarna, mot Asien.

Man visar också på risken av att höja årgång efter årgång som den bästa och på så sätt pressa priserna uppåt, vad händer med årgångar som bara anses bra eller svaga? Varje årgång kan inte vara den bästa.

Ytterligare ett problem hur stannar man på nya marknader, som inte är vana vid vin, som kanske inte har mat som passar med vin? Vad händer när man upptäcker detta och i sin tur upptäcker att de gamla traditionella marknaderna redan hittat nya favoriter, mer prisvärda sådana?

Ett sätt att hålla sig kvar är genom marknadsföring. Château Lafite Rothschild är starka på den kinesiska marknaden och har stärkt sin position genom att till exempel genom att sätta den det kinesiska tecknet för 8 på sina flaskor. Siffran 8 är ett lyckotal i Kina och står bland annat för tur, välgång och ekonomisk framgång. Men kommer det hålla i längden?

En annan fråga man tar upp är förfalskning, dvs, när man inte lyckas hitta tillräckligt många av de mest attraktiva flaskorna skapar man dem istället – vad kommer detta göra med varumärkena i längden?

Jag har tagit upp några av de frågor som lyfts ovan och jag gillar den här dokumentären, den har både en berättande och en kritisk ton med flera infallsvinklar och fångar upp många idéer, som kanske inte är nyheter i vinvärlden men för de flesta konsumenterna och ett bra driv. Frågan är dock om man kommer locka vanliga filmtittare eller vinkonsumenter med den här filmen? Fotot är utmärkt, man intervjuar många intressanta människor, visar vackra vingårdar men jag tror att detta i första hand är en film för vinnördar och möjligen folk som är intresserade av internationell handel.

Om jag tycker att du ska se den – absolut!

Red Obsession i regi av David Roach och Warwick Ross har premiär på svenska biografer och via Video On Demand den 25 oktober.

Magnus Reuterdahl