Ibland kan det vara riktigt skönt att ta ledigt en dag och bara slappa men efter ett tag känner åtminstone jag att tristessen kommer krypande, hur rastlösheten pockar ande pockar på min uppmärksamhet – så vad gör då en vinälskare när man får tid över? 

 

Tja min kur är att prova vin! Gärna något gott, något nytt (eller vällagrat) och spännande och då är det ju tur att det finns importörer som skickar varuprover då och då. Genom dessa stöter jag på viner jag annars skulle ha missat eller kanske inte valt att köpa.

Eftersom det är fredag så valde jag en flaska champagne från vinhuset Vautrain-Paulet, ett champagnehus som är en ny bekantskap för mig – så något nytt och spännande… och förhoppningsvis gott!

Vautrain-Paulet (6) (573x600)

Vautrain-Paulet har sina odlingar i Dizy, i närheten av byarna Ay och Epernay. Man gör endast omkring 30 000 flaskor per år uppdelat på fem typer av champagne: brut, blanc de blancs, grande reserve, millésime och rosé.

Med brut menas vanligen en torr champagne eller ett torrt mousserande vin. Med blanc de blancs (vitt från vita) tillverkas endast vita (gröna) druvor vilket i champagne betyder chardonnay. Jag har inte hittat någon riktigt bra officiell definition på grande reserve i champagne (har du en bättre får du gärna skriva den i kommentarsfältet!) men reserve viner är champagner där man blandat äldre vin med vin från den aktuella skörden för att göra en non-vintage champagne. Med förleden grande vill man sannolikt peka på att vinet är av särskilt hög kvalitet. Med millésime menas en årgångschampagne, dessa görs endast de år som är tillräckligt bra. Med rosé champagne menas en rosa champagne. Färgen kommer traditionellt från en kort skalkontakt under pressning, från druvorna pinot noir och pinot meunier, dock har det blivit vanligare att man gör dem som vanliga champagner och senare färgar upp dem med rött pinot noir vin.

Vautrain-Paulet har drivits inom familjen i fem generationer. Projektet inleddes 1931 men blev ett eget champagnehus först 1960, då det också fick sitt namn. Idag har man 11 hektar premier cru-odlingar.

Vautrain-Paulet (3) (600x397)

Jag provade Vautrain-Paulet Carte Blanche Brut, gjord på 75 % pinot noir, 25 % chardonnay, med ett dosage på ca 10 gram.

Det här är en läcker, torr, frisk champagne med en fin fruktig smak med inslag av gröna och gula äpplen samt vita blommor. Vinet har fina små bubblor, en bra syraattack och en fin mineralton som ger ett elegant uttryck. I eftersmaken är fruktigheten lite mer framträdande och här kommer också en liten ekfatston med en lätt kryddighet. Riktigt trevlig champagne med personlighet, charm och elegans utmärkt att skåla i eller att dricka till hour d’oeuvres eller lättare maträtter.

Det är kul med varuprover som får en att vilja prova resten av vinerna från en producent och i detta fall är jag sugen🙂

Varuprovet kommer från Swedish Wine Import /Pro-Matique Products AB.

Magnus Reuterdahl