Igår gjordes det löksoppa för ett kompani så det blir repris idag och fördelen är att man gratinerar det man behöver och kör resten nästa dag. Receptet finns här.

Idag blev det dock ett nytt vin, jag håller mig i Frankrike men byter region. Ikväll blir det Bourgogne Aligoté 2011 från Domaine Goisot. Vinet kommer från norra Bourgogne, inte långt från Chablis, från Saint-Bris-le-Vineux. Goisot gör också ett fantastiskt vin på sauvignon blanc. Detta är ett vin jag provade för första gången härom året då Caviste tog hem det, denna gång köpte jag det på rot, dvs oprövat.

På ett sätt inte helt olik gårdagens champagne, här är det det friska, mineralistiska som är framträdande  med en lätt vitblommig fruktighet och en snygg pepprig eftersmak med en liten beska och en fantastisk syra. På samma sätt som med champagnen så lyfter soppan fram frukten en aning och syran i vinet höjer i sin tur soppan.

Även denna gång är vinet fantastiskt och jag känner mig nöjd med mitt köp men ångrar att jag inte köpte fler lådor.BildMagnus Reuterdahl