ReuterdahlDå är det dags, T-1 timma och 25 minuter, dvs klockan 1800, för Nördcafé på Hagdahls, Östergötlands museum i Linköping.

Om jag förstått det rätt kommer det också att sändas live via web-TV: http://www.tekniskamuseet.se/1/388.html om du inte kan vara på plats.

Så om du sitter hemma är det bara att korka ur och hålla tummarna.

Jag har valt att inte skriva något färdigt manus utan lite stolpar, där jag inleder med att presentera mig och varför jag fastnade för just vin.

Därefter blir det lite om vad är ett vin, vilka typer av viner finns det och hur får man egentligen in bubblorna i champagneflaskan. När jag väl är inne på det går vi tillbaka till varifrån kommer vinet, hur kan det ha smakat då, när och hur kom vinet till Skandinavien, vad kostade en flaska vin 1328 – det finns massor med frågor och jag lovar några svar.

Från detta återgår vi till nuläget och pratar lite om hur man dricker vin och till vad för till sist försöka binda ihop säcken bli riktigt nördig och besvara frågan om vad är omvänd osmos.

När jag satt ned och funderade lite på detta insåg jag att det var svårare än jag trott, i vanliga fall har man en vinprovning att falla tillbaka på. man vet vilka viner man har och hur man kan presentera dessa, man har en viss koll på sin publik och vad de kan tänkas förvänta sig. I detta läge har jag egentligen aning om vad vem som kommer, vad de har förväntningar eller kunskaper – så jag svingar högt, jag svingar lågt och blandar lite mat, lite smak, lite historia och lite arkeologi, allt med utgångspunkten i vin och hoppas att jag hinner fram innan glaset kraschar mot golvet – Nastrovje!

Magnus Reuterdahl

