My Skarsgård och Willy Nilsson kommer debattera vindrickande och alkoholskatt i Debatt, på SVT1, klockan 2200, ikväll. Sannolikt kommer debatten snarare handla om huruvida det är nyttigt eller inte att dricka något eller några glas vin och mindre om alkoholskatten.

Jag brukar hålla mig långt från detta program allt sedan det hette Svar direkt och styrdes av Sivert Öholm, men alkoholpolitik är ju alltid intressant. Hade dock varit kul om de bjudit några intressanta människor, tex Alf eller Sanna från DN, några vinbloggare och/eller några sommelierer från vinbarerna – men det blir nog mest det vanliga, dvs BiB:andet och framförandet av monopolets förträfflighet snarare än en diskussion om vettigt vinbruk – ska dock inte spotta i glaset innan jag sett programmet.

När jag först såg att det skulle handla om alkoholskatten hade jag hoppas på att det var just detta det skulle handla om, för jag får säga att den i budgetpropositionen flaggade alkoholskattehöjningen är lite besynnerlig – där man föreslår en betydligt större höjning på öl och vin än starksprit. I slutändan blir det inte egentligen inte så mycket att orda om, ökningen med 7 % på vin och öl samt 1 % på starksprit motsvarar ungefär två kronor för en flaska vin och detsamma för ett helrör starksprit samt 30-40 öre per 33 cl starköl – så om min flaska kostar 50 eller 52 kronor, 100 eller 102 kronor, 250 eller 252 rör mig inte i ryggen. Priset kommer alltid gå upp, om det sedan beror på inflation, euron, dollarn eller skatten är ganska ointressant. Men varför höjer man inte skatten rakt av – det vill säga lika mycket? Vill man ha mer starkspritssupande? Vill man skydda svenska snapstillverkare eller ömmar man för skotska whiskyproducenter?

Detta är frågor jag funderar över och sannolikt inget vi höra om i debatt ikväll samtidigt som jag sippar Domaine de la Janasse 2011 – snygg och god!

Domaine de la Janasse Terre dArgile 2011 (596x600)

Uppdatering efter programmet

Som man kunde misstänka kom det inte mycket vettigt ur någon mun, möjligen med undantag om att man inte bör dricka BiB, varken från förespråkare eller motståndare. Tyvärr fastnar man i totalt ointressanta ställningstaganden, ingen får uttrycka sin åsikt och allt programledaren vill är att få till ett litet krig – inte att leda debatten.  Uppenbarligen har jag gjort ett gott val i att hålla mig borta från Debatt – tänker fortsätta med det!

Magnus Reuterdahl

