Jonathan SwiftKommer du ihåg Jonathan Swift (1667-1745) anspråkslösa förslag: A Modest Proposal for Preventing the Children of Poor People From Being a Burden on Their Parents or Country, and for Making Them Beneficial to the Publick (1729).

Förslaget går i korthet ut på att de fattiga kan förbättra sin ekonomi genom att sälja sina barn som delikatesser till rika människor. Genom ironi ville han belysa problem i samhället för att få till förändring. Ironi var dock ett trubbigt verktyg redan på 1700-talet och många missade det bakomliggande syftet med artikeln och missförstod Swifts förslag och tog det ordagrant (Hela texten finns här).

För att vara tydlig så lovar jag att inte vara ironisk i detta inlägg. I slutet kommer mitt anspråkslösa förslag för att förbättra din helg.

Till och från får jag frågor om jag inte kan krita ihop något om Bag-in-Box viner (BiB) – med argumentet att det vore ju kul att läsa om något som man dricker!

Eftersom jag sällan dricker eller provar BiB-viner tänker jag citera min BKWine kollega Jack Jakobsson:

Under min genomprovning av boxutbudet våren 2013 är det naturligtvis lätt att bli nedstämd. Generellt har vi här viner av mycket standardiserad typ som designats för vår marknad och som i de flesta fall helt saknar personlighet.

Läs hans genomgång av Systembolagets boxviner på BKWine Magazine (det finns några som han anser är helt ok).

Jag håller med Jack i hans beskrivning ovan men detta betyder inte att jag aldrig sippar på ett glas BiB-vin (jag spenderade ju en vecka i Almedalen) eller att alla är BiB-viner är odrickbara – de flesta är korrekta men i huvudsak ointressanta och det är därför jag i princip inte skriver om dem eller väljer att prova dem. När eller om jag lyckas snubbla över något kommer det synas i bloggen, det har hänt förr om än inte så ofta.

Mitt anspråkslösa förslag är:

Spola BibbenSpola BiB:en och köp något som är mer personligt, mer intressant och som utmanar. Köp något du inte provat innan, ett vin från en region du inte känner till eller ett vin av en druva eller druvblandning du inte provat tidigare.

Jag är säker på att du gillar god mat, jag är säker på att du ofta försöker göra något som är extra gott så här på lördagen eller söndagen för att det är helg – se till att det du dricker också är extra gott 🙂

Trevlig helg!

Magnus Reuterdahl

