stena lineDet har varit mycket om nätvin både här, på andra bloggar och i gammelmedia de senaste månaderna. Det finns dock ytterligare lagliga alternativ till Systembolaget för den som vill inhandla butelj, inte på svensk mark men som många svenska nyttjar, våra internationella Östersjö- och västkustfärjor. Jag åker inte ofta på dessa vilket sannolikt fått mig att glömma bort dem en aning, vilket också verkar vara sant för de flesta av mina blogg- och skribentkollegor.

Casa Galvis Crianza 2008 (600x590)För en tid sedan fick jag dock några varuprover från Stena Line vilket om inte annat väckte mitt minne. Bland vinerna var det röda det mer intressanta, en bordeauxblend gjord på merlot, cabernet sauvignon och monastrell, från Alicante, Spanien: Casa Galvis crianza 2008. Ett trevligt vin som smakar mer Frankrike än Spanien och är ett enkelt trevligt vin till höstens grytor: fin frukt,  bra syra, lite kryddigt och bra balans – utmärkt för vardagen.

Tittar man lite mer på vad Stena Line har att erbjuda så finns här både högt och lågt, med en viss slagsida åt det billiga och enkla – ungefär som vårt på ”kära” monopol.

Väljer du att resa finns det dock en del att fynda, från Stena Lines sortiment lyfter jag fram: Bad Boy Thunevin, Cuvée Intensive Lenoble och Quinta do Pégo Grande Reserve, bara för att nämna några. Priser och urval skiljer sig dock, från båt till båt, så det kan vara bra att kolla i förväg för att planera sina inköp. Man har också tillfälliga erbjudanden då och då.

Magnus Reuterdahl