Svenska Gästabud (1963) en bok om fest, mat och dryck av nestorn Mats Rehnberg.

image

Jag gillar att gå på vinbarer och krogar, dock helst i sällskap med andra – om andra saknas fungerar en god bok. Just nu sitter jag på Stångs magasin och inmundigar en grym flaska rosé: Ch d’Esclans Whispering Angel 2007, i sällskap med ovannämnda bok.

image

Jag tänker parafrasera William Thackeray (1811-1863):  För den som tycker om ett gott vin (eg. en god måltid etc.) är näst efter att dricka det det bästa att läsa om det. Vin- och matbloggarnas skyddshelgon?

Redan i första kapitlet, det om Olaus Magnus (1490-1557) – vilket vackert namn – lär jag mig något nytt och inser att Jeroboam är fjuttig flaska, vad jag vill ha är en Amphora capitolina. 26 liter av glädje.

Ikväll kommer det dock bli mer modest – men väl gott i en vacker lokal.

image

Jag ber att få återkomma med mer om boken jag nu ämnar försjunka ned i, liksom jag kommer återkomma till Stångs magasin. De har ju också en favoritchampagne till överkomligt pris…

image

…samt en del annat kul, och nya viner är på väg in🙂
image

Det fick bli mat också, råbiff och risotto, två välgjorda, smakrika och bra rätter som ger mersmak🙂
image

Magnus Reuterdahl