Ibland tar man tid på sig, som att ta promenaden förbi Stångs magasin och prova deras vinbar. Jag träffade David Weinhandl restaurangchef och sommelier för några månader sedan på en vinprovning i Stockholm. Redan då avslöjade han att en vinbar var på gång, sedan föll det ur minnet, tills ett par vänner var där på besök härom veckan.

Nu är det hög tid att prova, det är ju trots allt inga mängder av vinbarer i Linköping och utifrån mitt besök på restaurangen i vintras så finns där potential.

Tittar vi i övrigt i Linköping finns Cavarosa vinbar som jag har skrivit om förr, de har flera bra viner med tyngdpunkt på Italien och öppet på torsdagar på BK.

Stadshotellet har en hyfsad vinkällare, även om den är lite spretig och saknar lite av ett mellanregister. Stilen är klassisk och det finns flera toppar med bra viner, men det saknas en hel del för täcka in de klassiska områdena och viner i mellanprisklassen. Man har till exempel flera Domaine de la Romanée-Conti utav av olika slag, från ca 5000-25000 SEK/flaska (varav de flesta är för unga), men inte så mycket annan kul bourgogne, man har en del intressant från bordeaux, Italien och USA men listan känns lite hattig och ogenomtänkt. Det känns som om man skulle behöva fundera ett varv på vad man vill med källaren. Framförallt blir jag tveksam över förvaringen, vinkällaren har glasväggar, där de bästa flaskorna badar i solljus, till allmän beskådan. Snyggt men man får hoppas på att glaset är behandlat så att solljuset inte dödar några av 20000+ kronor flaskorna.

Åter till Stångs magasin och deras vinbar. Ett plus hittar jag redan på deras hemsida – en vinlista on-line.

Det finns en hel del intressant i vinlistan som är balanserad med bra saker i olika stilar, på olika druvor samt från olika områden och länder. Dock. Den skulle behöva några viner till som poppar – några som fångar fantasin lite extra – nu hoppas jag dock att det finns en ”hemlig” vinlista, enstaka flaskor etc. som inte står med på den ordinarie listan.

På den förhoppning räknar jag med att få svar senare i veckan, för idag är det måndag och då är det stängt! Så Stångs vinbar – vi ses senare i veckan 🙂

Support your local vinbar!

Magnus Reuterdahl

