Häromveckan skrev jag om några loppisfynd i form av knoppflaskor, tre med etiketter varav två fortfarande är tillslutna och innehåller pilsner – eller åtminstone vad som en gång var pilsner, läs mer här.

Pilsner Motala bryggeri AB (600x547)

Givetvis har jag inte kunnat hålla mig utan varit tvungen och forska vidare i frågan.

Motala Bryggerier bildades 1893, 1939 bytte det namn till Nya centralbryggeriet och 1954 såldes det till Stockholmsbryggerier för att till sist avvecklas 1961. Bryggeriet har dock ännu äldre anor. Motala bryggerier bildades då man tog över ett äldre bryggeri, C F Nordhs bryggeri, som sannolikt startade sin verksamhet redan 1858.

Motala Bryggeri, äldre foto. Årtal:?, Fotograf:?. Från M Dahlin, Motala ur Bryggerier i Sverige (1983).
Motala Bryggeri, äldre foto. Årtal:?, Fotograf:?. Från M Dahlin, Motala ur Bryggerier i Sverige (1983).

Motala Bryggeri låg på Verkstadsvägen, på norra strömstranden och drevs av direktör Eric Åkesson. Byggnaden, uppförd 1895, står fortfarande kvar.

Motala Bryggeri Anno 2013.
Motala Bryggeri Anno 2013.

Genom Motalas läge vid Vättern kunde man få spridning på ölet genom ångbåtstransporter, man levde också på att sälja pilsner till beväringar genom att driva marketenterier. Motala bryggeri gjorde detta på Malmslätt för 1:a och 2:a Livgrenadjärregementena,  men också vid Karlsborgs fästning.

Motala Bryggeri Anno 2013.
Motala Bryggeri Anno 2013.

Om jag hittat rätt har det funnits sju bryggerier i Motala: Lindéns Bryggeri, Motala Bryggeri, Motala Verkstads Nya Bryggeri, C.F. Nordhs Bryggeri, Bryggeriet Oscar, Strömbergs Bryggeri och Ströms Bryggeri. Nu finns det ett åttonde; Motala brygghus AB.

Motala brygghus gör sju öl: Östergyllen Saaz & Cascade, Stockholm-Motala Golden Ale, Skepparpinan Dubbel IPA, Slussvaktarens Brittbitter, Baltzars Dark Brown Ale, Kvarnöns Imperial Stout samt Motala Ica Maxi’s spring ale (!?!). Jag har provat ett par av dem, ett par har varit bra, framförallt tyckte jag om deras stout, och någon lite tråkig – något man dock bör åtgärda är etiketterna som är riktigt tråkiga.

Sommarblandning (600x408)

Angående den sistnämnda, Motala Ica Maxi’s spring ale, tror jag detta är ett misstag. Ett mikrobryggeri i samarbete med en stormarknad känns bara fel. Jag kan förstå att det ekonomiskt är intressant att få in en storförsäljare, ungefär som många vill få in en storsäljande BiB på bolaget. Det jag inte tror på är att som mikrobryggeri varumärkesliera sig med ett storbolag som ICA, det ger åtminstone mig dåliga vibbar och kalla kårar. Någonstans försvinner all de värden man normalt kopplar till mirkobryggeri såsom lokal förankring och hantverksmässig kvalitet. Jag har inte provat den så hurvida den är bra eller inte överlämnar jag till Magnus Bark på ölbloggen Ofiltrerat – läs mer här.

Magnus Reuterdahl