Scheurebe, eller Sämling 88 som den också kallas, är en ny druva för mig, den har dock funnits sedan 1916 och är döpt efter dess skapare Georg Scheu. Druvan är resultatet av en korsning mellan silvaner och riesling. Det finns en hel del i smaken som minner om just sauvignon blanc men också om riesling och gewurztraminer. Läser man beskrivningar så ger den viner som är blommiga, aromatiska och ofta har inslag av svarta vinbär, grapefrukt och krusbär. Druvan odlas bland annat i Pfalz, Rheinhessen, Nahe, Österrike och på en del ställen i nya världen. Traditionellt sätt verkar den mest ha använts till söta viner, torra viner på druvan är något relativt nytt.

Wegmuller Scheurebe 2012 (600x473)

Intressant är att jag provade vinet i söndags i förra veckan, fick med mig flaskan (öppen) hem och lade in den i kylskåpet. Därefter glömde jag bort den, eller rättare sagt jag utgick från att det var en oöppnad flaska. När jag insåg mitt misstag så tänkte jag den sannolikt skulle vara förstörd men icke – den levererade fortfarande. Vidare när jag jämförde smaknoterna låg de nära varandra, de runda tonerna kommer fram lite mer och den har blivit lite mjukare och svulstigare än när jag provade den i söndags.

Weegmüller 2012 Scheurebe trocken, Pfalz, Tyskland.

Som jag skrev tidigare är detta min första upplevelse av Scheurebe. Scheurebe trocken är en modern stil, som om jag förstått det rätt är på uppgång i Pfalz, Rheinhessen och Nahe. Efter att provat denna flaska förstår jag varför.

Doften är fruktig och aromatisk med tydliga inslag av krusbär och svarta vinbär. Vinet är torrt och har en härlig syra, från mitten kommer en lite rund fruktighet med inslag av vita och gula frukter som övergår i krusbärstoner och grapefrukt. Just spelet mellan gula och vita frukter (sötman) samt krusbär (syrlighet) och grapefrukten (syrlighet och en hint av bittra toner) ger en spänning i vinet, eftersmaken är förhållandevis lång och kryddig med aromatiska kryddor som minner om sauvignon blanc, riesling, gewurztraminer.

Ett ungt, friskt och jordnära vin med massor av kärlek och personlighet – ett sånt där allroundvin som aldrig kan ha för mycket av i sin källare. Jag vill definitivt prova mer vin gjort på Scheurebe och av producenten Weegmüller, och mer kommer😉.

På Systembolaget finns just nu inga torra Scheurebe i ordinariesortimentet och endast ett i beställningssortimentet: Sommeracher Katzenkopf Scheurebe Kabinett. Detta har jag dock inte provat!

Är du intresserad att prova kommer en flaska finnas till provning på nästa vintweetupSthlm (mer info kommer inom kort på http://vintweetupsthlm.wordpress.com).

Vinet provade jag i samband med att jag träffade Heike Larsson, som skriver bloggen Pfalzprovningar – om viner, vingårdar och livet i Pfalz.

Magnus Reuterdahl