Man behöver inte vara förbannad för att Portugals gröna vin ska explodera i en smakkaskad i gommen. Vinho verde (portugisiska för grönt vin) kommer från DOC-regionen med samma namn från landskapet Minho i nordvästra Portugal.

Hulk

Vinerna dricks i regel unga, är friska och har en tydlig syra och en sval touch med lätt gröna och gula stick – mjuka men ändå kraftfulla.

2012 Alvarinho Contacto från Anselmo Mendes 2 (395x600)

2012 Alvarinho Contacto från Anselmo Mendes är ett sådant vin, en liten pärla i bolagets sortiment.

Doft, doften är inledningsvis ganska kraftig och lite rustik, under denna yta kommer en fin doft av vita frukter och citron och grapefrukt och ett lätt aromatiskt örtigt inslag.

Vinet är torrt, rent och fräscht men har en rondör och lite kropp med inslag av exotisk frukt, persika och en frisk mineralitet och lite bitterhet i avslutet. Det här är riktigt bra, vill man prova på något på ytterligare en nivå uppåt rekommenderas Soalheiro som jag provade tidigare i somras.

Perfekt för varma sommardagar, för skaldjur eller fisk – köp, njut och må bra!

2012 Alvarinho Contacto från Anselmo Mendes (600x594)

Jag fick en gång lära mig att när du provar blint och tycker dig känna igen druvan eller tror på en specifik region – men att något inte riktigt stämmer – då har man sannolikt ett portugisiskt vin i glaset. Detta har stämt mer ofta än inte (dock har jag varje gång varit säker på att vinet kommit från Europa och inte nya världen) men när det kommer till alvarinho och Vinho Verde så behöver jag inte gissa, här börjar jag känna mig mer och mer säker.

Med andra ord drick mer alvarinho, drick mer vin från Vihno Verde, drick mer portugisiskt vin!

Magnus Reuterdahl