Jag gillar kokböcker! Ofta läser jag dem som skönlitteratur, från pärm till pärm. Då och då tillagar jag något exakt enligt recept men mer oftast låter jag mig inspireras och gör något i stil med ett recept. Vissa kokböcker glömmer man snabbt, även om man tagit till sig kunskap eller idéer, andra går man tillbaka till om och om igen. En sådan är Modern asiatisk mat av Peter Lindgren & Erik Videgård (1996, 2006).

Modern asiatisk mat (600x340)

Kanske beror det på restaurang East, vilket öppnade upp mina ögon för det asiatiska köket på 90-talet, kanske beror det på en av mina första stora matupplevelser också under 90-talet och då på Videgårds, Regeringsgatan 111. Bägge signerade Erik Videgård, men där den första hänger mer ihop med kokboken – oavsett vilket, en favorit.

En sak som jag gillade och fortfarande gillar är att alla recept är beräknade på en person, vilket var smidigt då på 90-talet, då man var singel. Det kändes som att den var skriven för mig inte för en framtida större enhet.

I veckan tar jag med med mitt tummade exemplar (nyutgåvan från 2006 – den gamla har försvunnit under någon flytt)  till Linköping och äter asiatiskt ala Videgård & Lindgren! Jag har också ett par viner som kan bli kul att prova till asiatiskt!

Magnus Reuterdahl

