För en dryg vecka sedan var jag på min första Systembolagsprovning, på uppdrag från BKWine Magazine, dvs som sommarvikarie för Jack Jakobsson.

T6/T7 är tillfälliga sortiment som återfinns i vinkällarbutikerna samt på hyllor på utvalda butiker. Vinerna är sådana som kommer att släppas i augusti och september och även om de inte finns i din butik ska du kunna beställa dem. Augustivinerna släpps i vinkällarbutikerna den 1 augusti.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Provningen var intressant i sig, man får anmäla sig på Systembolagets huvudkontor och blir sedan nedvisad i källaren, där finns vinerna och annan dryck uppställd, det finns glas, möjlighet till uppkoppling med mera. Då jag kände flera av de närvarande kändes det som att komma till i princip vilken provning som helst med den skillnaden att man inte har någon där att prata för vinet eller vinerna.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Jag fick också anpassa mig lite vad gäller beskrivningen av vinerna till den redovisningsstil BKWine Magazine har, dvs en kort beskrivning av rekommenderade viner, smaknoter och betygsättning, samt listor. Resultatet kan du läs på BKWine Magazine eller genom BKWines nyhetsbrev (om du inte redan följer det är det en rekommendation).

De röda vinerna som släpps i augusti finns med på bilderna ovan, champagnen och de vita stod i kylförpackningar så jag valde att inte fota dem.

Magnus Reuterdahl

