Under förra veckan hade jag nöjet att läsa igenom ett recensionsexemplar av boken Vin – Vinets grunder, skriven av grundaren av TONG Magazine; Filip Verheyden samt Fiona Morrisson MW (Master of wine) och Romana Echensperger, i översättning av vinbloggaren Anders Öhman.

Vin (600x374)

Filip Verheyden är redaktör och grundare för en av världens bästa och mest intressanta vintidningar: TONG Magazine.

Fiona Morrisson äger och driver, tillsammans med sin make Jacques Thienpont, den fantastiska vinegendomen Le Pin i Pomerol och är Master of wine sedan 1994.

Romana Echensperger är sommelier, hon har bland annat utsetts till Berlins bästa sommelier, och arbetar på sin Master of wine.

Översättaren Anders Öhman förutsätter jag att ni vet vem det är, om inte kan ni läsa mer om honom på hans blogg Öhmans mat och vin!

Tong är en av de mer intressanta vinpublikationerna därför var mina förväntningar höga. Tidskriften har på många sätt vara nydanande, så här beskriver man sig själva:

TONG is not a magazine. It is a quarterly publication created to transmit intellectually correct and free knowledge about wine.

Frågan är stämmer detta på boken? Mitt svar på detta är nja, men att jag trots detta, på det stora hela, gillar jag den. Den tenderar bitvis att bli lite väl korthuggen och krispig, jag saknar lite komplexitet och längd i eftersmaken. Men det finns mycket matnyttigt och den fungerar väl som en kompanjon vid vinglaset för såväl den nyinvigde som för den intresserade.

Filip Verheyden Vin (589x600)

På plussidan är formatet, den är precis lagom stor för att synas men inte vara i vägen, den är i många delar kortfattad och har en bra innehållsförteckning vilket gör det lätt att bläddra fram till önskad del. Jag gillar översättningen – ett snyggt, bra och korrekt språk med små inspel som försvenskar den med referenser till den svenska vinmarknaden och Systembolaget. Den är grundlig och täcker det mesta man kan tänka sig om vin; Hur dricker man vin? Till vad dricker man vin? Hur gör man vin? Ett stort urval av vanliga druvor med information om dem samt kapitel om vingården. Boken är också fylld med många snygga och inspirerande foton, även om det finns ett par bottennapp, jag gillar inte pizzan och det finns ytterligare några som inte håller måttet.

När jag nu börjat med kritiken så fortsätter jag, vissa kapitel är korta – kanske lite väl korta och nästan rumphuggna, åtminstone jag vill i de inledande kapitlen ha mer. Kapitlen om mat och vin känns väl traditionella och ger egentligen inget nytt – säkra kort. Kapitlet om ekologiska viner är inte bara kort, utan också överslätande och inte särskilt informativt.

Ett onödigt kapitel är det i vilket man väljer också att sparka lite på såväl skribenter som bloggare, visst välförtjänt annat känns som gamla upprepningar. Man tar upp anonyma bloggare, subjektiva åsikter och självpåtagna sanningsförkunnare – i detta missar man dock att utgå från att olika skribenter, media och bloggare har olika mål med sitt skrivare, liksom att man själva ingår i denna grupp – och sanning å säga en Master of wine må ge dig kunskap om vin men är inte garant för att du kan förmedla den. Detta är dock bara en sida i boken!

På det stora hela det känns inte boken särskilt nyskapande men den är korrekt, för att parafrasera TONG själva och trots visst grus i maskineriet är detta en bra bok och en god kompanjon – jag säger köp, använd och få ytterligare dimensioner när du provar eller dricker vin. Jag vill också tillägga att jag gillar översättningen och språket i denna, lättläst, snyggt och flödande.

Boken finns att köpa på många ställen till exempel här.

Magnus Reuterdahl

