Varit ute och sprungit i spenaten hela dan, under en obarmhärtig sol, så vid hemkomst vill man svalka sig: så som Zappa …I figured I might, just drink a little beer…

Smultron är gott men svalkar föga!
Smultron är gott men svalkar föga!

Jag hade också ett ärende till bolaget för att hämta en Domaine Tropez Rosé (3000 ml) att ha med mig till Norge och sommarens winelover hangout.

Domaine Tropez rose (449x600)

Med vinet får jag huga mig. Istället blev det två lokala öl, bägge från Motala brygghus AB: Slussvaktarens Brittbitter och Skepparpinan Dubble IPA. Mina ögon föll också på något lite mer udda, vad man elakt skulle kunna kalla bastardiserat vin, men man måste ju testa och det kan ju vara gott – fast det inte är vin: Åkesson Winecooler Sauvignon Blanc från Kiviks musteri, återkommer med kommentarer då jag svalkat mig!

Slussvaktarens Brittbitter Skepparpinan Dubble IPA Åkesson Winecooler Sauvignon Blanc

Angående Åkesson Winecooler Sauvignon Blanc – det är sällan jag skriver ned något men detta är inte bra, det doftar och smakar fläder-lättdryck blandat med med lite nya världen exotiskfrukt som sedan spätts ut med mineralvatten. Tunn, tråkig och lättglömd!

Motala ölen motsvarade dock förväntningarna – mycket trevliga!

Magnus Reuterdahl

