I år firade vi midsommar i Västergötland hos goda vänner. På många sätt var detta en sådan där midsommar man önskar att får uppleva, med ett ålderspann från några månader till en bit över pensionärsålder. Med människor med från olika delar av samhället och med massor med fantastiska livsäventyr. Tillsammans väver man en midsommar! Min roll blev vinutväljaren och jag fick chansen att rota runt lite i vinkällarna hos våra värdar och hittade en hel del kul.

Midsommar 2013

Vi börjar dock från början och matresan börjar klassiskt med ett brännvins- och sillbord. Jag är ingen sillälskare men jag kan äta lite grann och sillsalladen var riktigt, riktigt bra. Tidigare har jag ibland funderat över vad som kan fungera till sillen, förutom öl och nubbe, och fått tips från höger och vänster – de flesta tipsen har rört prosecco- eller frizzanteviner med lite sötma som kan möta syran och sältan. Andra har tyckt att man bör testa Muscadet sur lie, då det fungerar så bra till ostron och sill också har den där havstonen. Jag valde att prova punsch.

BildWilhelm von Braun (1813-1860) punsch 2004 är gjord på Blaxta vingård. Detta är en av de bästa punscher jag druckit – subtil, balanserad, vacker med precis rätt mängd arrak och den funkade mot sillen! Ska man stämma upp en nubbevisa i sammanhanget finns det egentligen bara en att ta till, den kända dikten ”Stark i sin oskuld”. Känner du inte igen den? Den inleds i originalet med strofen; Liten pilt i fjällskog gick, rosig kind och änglablick…, och innehåller en 12 strofer lång historia om en liten pojke och hans äventyr i storskogen. Alice Tegnér inspirerades av denna dikt och skrev barnvisan ”Mors lilla Olle” – så nu kan du nog både text och melodi:

Men skam vore ju om jag inte också högg in på brännvinsbordet och där hittade jag en snaps helt i min smak. Frisk, ren och kryddig med ett litet sting. VInnördigt nog ska jag ge en ledtråd, doften klingar som en rioja – kan du gissa kryddan? Spriten är norsk och finns såvitt jag vet inte att köpa på monopolet i Sverige, så hugande näthandlare eller importör fånga upp den: Løitens Fisk og Skalldyr Aquavit med frisk dill. Modern, smakrik, ren – klockren till vilken kräftskiva som helst.

Løitens Fisk og Skalldyr Aquavit

Givetvis blev det vin också. Jag fick leta i vinkällarna ocvi hade beställt en del från bolaget, det som visade sig vara mest intressant, åtminstone för mig, var Chateau Musar Gaston Hochar 1992. Detta är ett stort vin och även om det var lite lätt oxiderat och kanske spelade på sista strängen – var det vackert, komplext och rikt med mogna toner. Här fanns en aromatisk krydda, torkad frukt, ekfat, champinjoner, hösttoner… kanske fel då man firar sommaren men ändå helt rätt till kalvfilén vi åt.

Chateau Musar blanc 1992

Stort tack för inbjudan, stort tack till alla nya och gamla vänner och stort tack för en riktigt bra midsommarafton önskar såväl jag som min sambo🙂

Med detta inlägg tar jag en knapp veckas bloggsemester då jag åker till Gotland och Almedalen och gör min debut som debattör. Denna gång blir det dock inget som rör vin utan istället volontärer i museivärlden som företräder för DIK – läs mer här!

Debattle i Almedalen 2013   RiksutställningarSes om vecka igen – såvida du inte är i Almedalen då kan du nå mig via twitter @reuterdahl

Magnus Reuterdahl