…eller något sådant. Den 3 oktober kommer jag hålla någon sorts anförande om vinnörderier på Nördcafé, ett arrangemang av Östergötlands museum & Datamuseet IT-ceum i samarbete med Folkuniversitetet och Tekniska museet.

Bild

  • Plats: Hagdahls kök i korsningen Vasavägen/Gråbrödragatan/Östergötlands museum
  • Tid: 18-20
  • Datum 3/10-2013

Mer information om Nördcafé (via denna länk anges dock fel datum) finns här!

Reuterdahl Nördcafé

Vad är då en nörd och hur passar jag in på ett nördcafé?

Nörd [nö:rd], substantiv, Spela upp? (via wikipedia),

Enligt wikipedia är nörd ett ord som kommer från engelskans slangord nerd. Nörd är en stereotypisk benämning på en person som har ett fixerat intresse eller intresseområde. Ordet användes första gången 1950 i Dr. Seuss bok If I Ran the Zoo, men då med betydelsen av en särskild djurart.

Nördar ofta kopplas ihop med datorer, drakar & demoner eller naturvetenskapliga ämnen – så hur passar jag in i detta? Vin är en vetenskap och det finns mängder med druvor, tekniker att grotta ned sig i, många av dem naturvetenskapliga andra mer ideologiska eller boarder-line religiösa. Till detta faller mitt bloggande och aktiviteter i sociala nätverk in i datasfären och jag är givetvis en gammal rollspelare (Drakar & Demoner, Call of Cthulhu, Runequest, Paranoia, Mutant med flera). Jag tror att jag kommer känna mig såväl bekväm som hemma på nördcafét🙂

Exakt vad jag ska tala har jag inte bestämt mig för men jag tar ett avstamp i detta:

Om du undrar vad omvänd osmos är? Funderar du på om du drabbats av en släng av phylloxera? När och var man drack det första viner? Varför vissa viner vinner på lagraring och andra inte? Var man hittar det bästa vinet? Kan man verkligen dricka rosé och kalla sig vinälskare? Vilket vin funkar till allt?

Om jag hinner med allt detta är tveksamt, och jag kommer sannolikt på en del annat på vägen, men det blir något om mycket om världens bästaste och godaste dryck.

Välkommen och sprid gärna vidare.

Magnus Reuterdahl