equis kork (600x556)

Köpte ett gäng 08:or av detta för ett par år sedan, vilka slank ned fort. Förra året missade jag släppet, men i år är jag på igen, dessa viner kommer också slinka ned fort 🙂

Crozes-Hermitage Domaine des Lises 2011 (450x600)

Maxime Gralliot gör en snygg Crozes-Hermitage, som är ung och perfekt till en rejäl köttbit på grillen. Stilen är vad jag skulle kalla maskulin, inledningsvis lite strandraggar-varning, med massor med kraft och i en lite kaxig stil. Efter en stund hittar man dock mer än bara yta och kraft, här finns en snygg bärighet, en fin kryddig ton med inslag av blommor och fat. I avslutet kommer lite tobak, vitpeppar och en aning lagerblad. Min tanke är fortfarande att detta i första hand är ett grabbvin, men med lite mer botten och en viss komplexitet är ett rent muskelvin. I musikaliska termer skulle man kunna säga så här, om min första tanke var:

så växer den efterhand till något lite mer spännande och intressant:

Detta är ett vin jag köper och njuter av i sommar och i höst, dock är tanninerna lite för snälla och eftersmaken lite för kort för att jag ska lägga det på lagring, dock ett riktigt kul och trevligt sommarvin – ett riktigt rödtjut!

Magnus Reuterdahl

