För en tid sedan skickade jag in en ansökan till Systembolaget om att få gå på sortimentsprovningarna, läs mer här.

Så kom då svaret från Systembolaget – å ena sidan väntat: Som det ser ut idag har vi inte möjlighet att bereda en plats för dig på Systembolagets provningar för dryckesskribenter – å andra sidan med en helt ok motivering: I princip samtliga provningar för 2013 är idag redan fulltecknade… … Vi har en begränsad mängd dryck och begränsat antal platser på provningarna, om en skribent tillkommer, får en annan inte plats. Idag prioriteras andra former av medier.

Jag fick på köpet också svar på en fråga som jag ställde i ett tidigare inlägg: vet du om någon som ”bara” bloggar, dvs inte lever på att skriva om vin, som har tillträde till dessa (Systembolagets sortimentsprovningar)?

Systembolaget: Idag har vi ingen skribent som enbart publicerar omdömen om Systembolagets produkter i ett ”blogg-format”, detta kommer säkerligen ändras i framöver men i som det ser ut nu är detta inte tillräckligt.

Med andra ord man prioriterar andra media än bloggar, det var något jag mer eller mindre visste, det är för närvarande i princip fullbokat på resterande provningar i år, det är en helt ok anledning. Intressant är dock att man i alla fall öppnar upp för att man funderar på att ta vinbloggare i framtiden och avslutar med att be mig att: att på nytt ansöka senare under hösten.

Ett steg bakåt, ett steg framåt… jag får ta och skriva ihop en ny ansökan i höst!

Magnus Reuterdahl