Jag har smuttat, provat och smakat ett varuprov från TryffelsvinetCálem Fine Ruby Porto.

När det kommer till port har jag inte alltid varit övertygad, ofta tyckte jag att de var för tunga, för söta och för spritiga. Men vänner från Portugal har långsamt men säkert bjudit mig på den ena porten bättre än den andra och långsamt har jag övervunnits – idag är jag en övertygad portälskare.

Cálem är en producent som jag känner till men jag inte tidigare provat. Deras vingårdar ligger Cima Corgo och Douro Superior, Douro, också kallat portvinskatedralen. Vinet är gjort på 30% tinta roriz, 30% tinta barroca, 20% tinto cão och 20% touriga franca och är i så kallad rubystil.

Ruby Port är ett ungt, non-vintage vin, och är en form av instegsvin för portvin. Det är lagrat i minst tre år och är en blandning av årgångar och druvor. I normalfallet lagras det på ekfat i ett år och två år i flaska. Stilen är enkel och fruktig, även om det också finns de med lite högre kvalitet kallad Reserve och Special Reserve, då har vinet i regel lagrats sex år. Namnet kommer från vinets rubinröda färg och vinet är tänkt att drickas ungt.

Cálem Fine Ruby Porto

Cálem Fine Ruby Porto

Detta är enkelt och rättframt, relativt lätt och friskt, med en fin bärig ton med inslag av söta mörka körsbär, russin, dadlar och paranötter. Det är mjukt inlindande i mitten och med en fin mörk sötsyrlig avslutning med en lite pepprig ton och mynta. Det här är såväl lättgillat som lättdrucket, gott som en avec eller bara för att värma upp en frusen kropp under kalla sommarkvällar, gärna tillsammans med lite ädelost, choklad eller en efterrätt med hallon.

Det här är ett trevligt instegsport och även om det är förhållandevis enkelt och okomplicerat så ger det en föraning av hur ett riktigt bra port kan smaka, det är ett vin som ger blodad tand för fortsatta utmaningar, men framförallt ger det njutning.

Magnus Reuterdahl