En gång för länge sedan startade jag denna blogg och gav den namnet Aqua Vitae och adressen vinotinto.wordpress.com. Min tanke med detta var att jag skulle skriva om såväl whisky som vin, mina livets vatten,  mina lisor för själen. Dock har det blivit mycket, mycket mer vin, än annan dryck, men namnet har fått hänga kvar även om det numer står inom parantes, dock såg jag något jag gillade häromdagen som ger mig tillfälle att skriva lite om eɪkwə ˈvaɪti.

Jag bor ensam i veckorna då jag jobbar i Linköping, och är hemma i Stockholm på helgerna när jag ledig. Att införskaffa två av allt är dyrt, särskilt när det kommer till vissa saker. Efterhand vänjer man dessutom sig av en viss standard – en av dessa är att ha några trevliga whisky-sorter att välja mellan.

whiskyDiageo lanserar nu ett antal 200 ml flaskor av trevlig whisky: Talisker 10 yo, Dalwhinnie 15 yo, Oban 14 yo och Caol Ila 12 yo samt ett gäng blended whisky. Alla tillgängliga via beställningssortimentet.

Är det för övrigt någon annan som tänkt på att Systembolaget frivilligt kallar detta sortiment för BS!   :D.

 

Jag hoppas givetvis på fler sorter men detta är ett trevligt initiativ och utmärkt för den som vill ha lite olika sorter att välja på.

Magnus Reuterdahl