Ibland är det skönt att komma hem, sjunka ned i soffan, med vetskapen att det finns en flaska gott vin som väntar på en. Detta är en sådan fredag! Missförstå mig inte, jag gillar att jobba och men vissa veckor går långsammare än andra, vissa veckor tar mer energi – dags att ladda batterierna.

I laddning nummer ett är det chardonnay som gäller: Weisser Burgunder Alte Reben 2011 trocken från Alexander Laible, Baden.

Alexander Laible 2011 Weisser Burgunder trocken Alte reben (448x600)

Förra året köpte jag några lådor från Laible; grauburgunder, wesisserburgunder, riesling – alla levererar med tysk precision – som en benz – snyggt, elegant och gott.

Uppladdningsvin nummer 2 är min sista flaska av Anders Åbergs opus 1: Domaine la Rabidote Le Temps du Sorcier 2010 – låt oss hoppas på fler årgångar!

Domaine la Rabidote Le Temps du Sorcier 2010 (450x600)

Vinet har åldrats, med behag, här finns en snygg jordig ton med en bra syra, fin mörk frukt som drar mot en lätt russinton, örtiga medelhavstoner, söt lakrits och lite tång. Doften har blivit lite blommigare och har inslag av där buskiga örtdoften man ofta finner kring medelhavet. Fortfarande ett trevligt vin – gärna till sommarens grilläventyr🙂

Jag har skrivit om Åbergs viner ett par gånger tidigare se här.

Trevlig helg, skål & stort grattis till alla Norrmän på 17 maj – drick något gott!

Magnus Reuterdahl