The Green Muse, Albert Maignan (1895)
The Green Muse, Albert Maignan (1895)

Det är inte ofta jag ofta jag läser Kyrkans tidning (8 maj 2013) och än mer sällan jag citerar den, men när man får läsa att absinttillverkning sker i kyrkan har jag svårt att hålla fingrarna borta 🙂

Absint är en i många fall mytomspunnen dryck. Den skapades i början av 1790-talet av doktor Ordinaire i Schweiz och är smaksatt med malört, anis, stjärnanis, isop och fänkål  och är alkoholstark, oftast mellan 50-70 %. En del av lockelsen är kanske den parisiska dekadensens skimmer, de kända konstnärernas historier och det faktum att den blev förbjuden i många länder under början av 1900-talet.

Van Gogh sägs ha skurit av sig sitt öra under ett rus, Oscar Wild ska hallicuinerat och vår egen Strindberg såväl drack som skrev om den, i Röda rummet.

Men det finns också ett nästan ritliknande eller ceremoniellt anslag kopplat till absint. Den ska inmundigas på ett alldeles särskilt sätt; man behöver en perforerad sked och en sockerbit samt lite kallt vatten att långsamt droppa eller hälla över sockret så att det kan rinna ned i absinten – innan det är dags att njuta.

Absinthe

Den gröna rusiga drycken gav namn till den gröna timman, klockan fem på eftermiddagen, och ruset är den gröna fen –  vad som dock inte brukas kopplas ihop med dryckenskap, gröna älvor eller dekadens (även om den också förekommer) är kyrkor (även om det finns gott om kloster som gör såväl vin som öl).

Men Strasså kyrka, i Västerås stift, är ett undantag. Jag ska inte svära på att man spelar jazzmusik men nog kan man i alla fall hoppas på lite sus, lite dus och lite dekadans i kyrkans lokaler kring pannorna på Sankta Annas bränneri.

Deras absint har funnits på bolaget sedan december 2011, så någon nyhet är detta kanske inte även om det var nytt för mig, och finns för närvarande i det ordinarie sortimentet i ett 10-tal butiker. Man gör två olika produkter: Valkyria Absinthe och årgångssnapsen Midvinterblot (2012 är slutsåld). Även om jag inte är någon absintälskare är det inte utan att man blir sugen på att prova. Kanske ingen nyhet men nytt för mig!

Man har en facebooksida men ingen hemsida, åtminstone ingen som jag hittat.

Magnus Reuterdahl

