När plugget ger en griller och man är trött och sur
det bättre är än piller att träffa på ett djur
Ett stort med snälla ögon
en mule mjuk och go
som nafsar en i tröjan
är festligt må ni tro…

Men istället för att tala med en häst kommer vi att äta den🙂, mer om artisten bakom detta fantastiska stycke kan ni läsa här. Efter diverse skandaler har hästkött uppmärksammats rejält, på gott och ont. Själv har jag inget emot hästkött men givetvis ska vi kunna lita på vad som står i en innehållsförteckning. Även om det inte är ofta jag äter häst har jag goda barndomsminnen av det rökta pålägget hamburgerkött.

Ikväll ska vi rulla hatt och äta häst hos goda vänner, dom står för Brunte och vi står för vinet. Maten kommer tillagas ungefär som en rostbiff och serveras med lite olika tillbehör och såser. Jag kommer ta med ett par olika viner varav ett blir utmärkta Coursodon Silice Saint Joseph 2011 (Caviste CAV 0015).

Caviste CAV 0015 (600x393)

Fick hem dessa flaskor igår och givetvis var vi tvungna att smaka på en redan då – detta är läckert drickgodis med en fin mörk frukt med inslag av blommor och sommartoner kombinerat med en lite köttighet och fin kryddighet, ed inslag av såväl peppar, örter som ekfat, och massor med mineraltoner. En lite rustik ton som jag tror kan gifta sig väl med hästköttet, det är ett sådant vin som nästa skriker efter en bit rött lite blodigt kött!

finewines courdodon (600x594)

Magnus Reuterdahl