Vissa viner är vad dom utgör sig för att vara, igår drack jag ett sådant, ett varuprov från Tryffelsvinet: 2012 Santa Alicia Reserva Pinot Noir – Viña Santa Alicia.

2012 Santa Alicia

Det finns vissa som inte gillar roséviner – punkt! Andra säger att de vägrar dricka chardonnay, men älskar BdB champagne eller chablis. Jag gillar roséviner, men jag gillar inte alla roséviner, ungefär som med alla andra viner – lika så är det ofta för chardonnayförnekarna.

Förutom roséchampagne köper eller letar jag i princip efter två typer av rosér, mer komplexa och stringenta rosér till mat och raka, eleganta rosér som passar att njuta av i solen. 2012 Santa Alicia Reserva Pinot Noir är ett av de senare.

2012 Santa Alicia Reserva Pinot Noir 2 (600x597)

Doften drar åt smultron med inslag av lite syrlig frukt, frisk med ett litet mineralinslag – helt enkelt lockande och pockande.

Smaken har inledningsvis en mjuk sötma kombinerat med en fin friskhet. Vinet är ganska lätt och har en rakhet  där sötman balanseras av en fin syra, en no-nonsens-kvalité. Här finns röda vilda bär som smultron och hallon, lite vita vinbär och en hint av blodapelsin, en mjuk närvaro av färska örter och sten. Här finns såväl värme som kyla vilket gör den till ett utmärkt vin för sommarkvällen.

Ett mycket trevligt sommarvin som jag kommer att njuta av i sommar vid mer än ett tillfälle 🙂

Vinet kommer från vingården Santa Alicia, Bio Bio Valley, Chile, och görs på 85% pinot noir och 15% syrah.

Magnus Reuterdahl

