Det finns mycket man drick på tok för lite av. Till och från kommer man på sig själv och just nu har jag haft en miniperiod med sherry. Kanske känns det lite gammalmodigt, något farmor eller mormor drack på lördagen. Slå det ur huvudet – är något gott ska det drickas, sherry är gott!

Sherry är ett starkvin som tillverkas i kring städerna Jerez, El Puerto de Santa María och Sanlúcar de Barramedai i provinsen Cádiz, Andalusien, Spanien.

Vinet görs i regel på druvan palomino, vissa görs dock på pedro ximénez eller moscatel, i vissa fall kan det blandas i mindre mängder av dessa till palomino. Vinet görs enligt enligt en metod där man blandar viner av olika åldrar, detta kallas för solera-metoden.

Precis som med all annan dryck finns en mängd varianter, bland annat: Fino, Manzanilla, Amontillado, Oloroso, Palo Cortado, Pedro Ximenez, Moscatel, Pale Cream m fl. Traditionellt är sherry torrt men det görs också söt sherry. När man tänker farmorssherry är det just den söta man oftast tänker på. Själv har jag nyligen druckit två som är riktigt trevliga:

Lustau Palo Cortado

Lustau, Palo Cortado Península Solera Reserva

Smakrikt, torrt, med russin- och dadeltoner, en aning torkad aprikos, kaffe och nötter. Vinet har en fin syra, elegans och en fin längd. Mycket bra, skulle gärna prova denna till mat, lite lamm, kanin eller fågel.

Valdespino, Solera 1842 Oloroso är gjord på 99 % palomino och 1 % pedro ximénez

En vacker mörk färg en doft med nötter, farinsocker, kaffe och torkade frukter och en evighetslång smak, Det här har en viss sötma, en fantastisk torrhet, fattoner(-kryddor)*, torkad frukt, nötter och en snygg oxiderad ton. Här finns en underbar sötma som ligger i perfekt balans mot frukten och torrheten, det blir aldrig påträngande men hela tiden påminnande – mumma! Köp, drick älska!

*) Jag har skrivit fattoner men blivit uppmärksammad på att det borde vara något annat då ekfatstoner normalt inte känns i sherry. Sannolikt är det något i en kryddton jag känt som påmint mig om fat, det är dock någon vecka sedan jag drack vinet så jag får helt enkelt prova igen vid tillfälle. 

Solera 1842 Oloroso

Det finns givetvis mycket att skriva om när det kommer till Sherry och på detta område är jag en novis, än så länge, men jag ämnar att lära och smaka mer.

Magnus Reuterdahl