Jag fick några varuprover Handlavin.se häromdagen. Etiketterna fick mig att tänka på denna gamla slagdänga.

Koppitsch Neuberg 2011 2

Vinerna kommer från Alexander Koppitsch, inte att blanda ihop med Weingut Koppitsch (vars viner jag inte prover). Alexander Koppitsch odlar bio-dynamiskt på sina sex hektar. Vingårdarna ligger på sluttningar ned mot sjön Neusiedler See i Burgenland och har ägts av familjen i åtminstone tre generationer. Man gör två sviter av viner superior och classic. Jag fick prova tre viner Chardonnay Neuburg 2011 och Syrah Neuburg 2011 som tillhör superior-serien och ett fatprov av den kommande rosén, som är ny för året.

Koppitsch är en ny bekantskap för mig och dessa viner finns ännu inte i butiken, men något eller några av dem kommer att komma, det finns dock två blaufränkisch-viner. Det är alltid kul att prova något nytt men detta är lite extra spännande då Alexander Koppitsch tidigare har arbetat hos en av mina favoritproducenter i Österrike, Pittnauer.

Tillbaka till etiketerna där jag började, när jag såg dessa var min första tanke nya världen. Motiven drar lite åt americana-tatueringar. Etiketten är dock en homage till 1950- och 60-talets österrikiska vinetiketter då det var vanligt att man hade svalor i motiven, det är också en symbol för tur och lycka.

Koppitsch Chardonnay Neuberg 2011

Chardonnay Neuberg 2011 – druvorna kommer från gamla stockar på en svåråtkomlig vingård varför de skördas helt manuellt.

Koppitsch Chardonnay Neuberg 2011 baksida

Doften är syrlig med inslag, citrus, lime och grönt äpple och en lätt örtighet med lite solvarm sten i bakgrunden.

Vinet har en framstående syra och en underbar renhet med en underliggande frukt. I smaken finns citrusfrukter och såväl gröna syrliga äpplen som gula vinteräpplen, en aning persika och en fin lite kryddig avslutning som snarast minner om vitpepprigheten hos en grüner veltliner. Vinet har en komplexitet och utvecklas fint i munnen, syran är relativt hög och ekfaten är snyggt integrerade, de finns där och skapar en snygg struktur men man tänker inte på dem, det finns också ett inslag av karghet och kyla med inslag av sten och örter. Det här är ingen publikfriare men det är riktigt snyggt och gott – i stilen drar det snarare åt en knivskarp Chablis än Österrike om än med en lite annorlunda kryddighet. Personligt och kul, borde gå att lagra!

Koppitsch Syrah Neuberg 2011

Syrah Neuberg 2011

Doften är lite blyg, med en lite blommig ton med inslag av varm frukt och toffée samt en fin örtig ton.

Vinet är ganska svalt i stilen. Det är blommigt, lite stjälkigt, med en mjuk frukt och en bra dos tanniner. Har finns blå och röda bär, en härlig syra och fin mineralitet. Precis som i föregående vin är syran det första man tänker på varefter frukten kommer underifrån lite smygande. Avslutet är lite kryddigt och det ligger kvar en känsla av sälta i munnen. Det är elegant, stringent men en aning ungt – detta skulle jag lägga i källaren ett par år och njuta av i framtiden. Mycket bra!

Rosé 2013. Då detta är ett fatprov och inte ett färdigt vin ska jag inte orda så mycket om det men bara ge ett par noter som en framtida referens – färgen är rosa och nu menar jag prinsessrosa, i doften finns rabarberkräm, en vacker sötsyrlighet med en liten kryddighet i bakgrunden. Vinet är torrt, nästan krispigt, friskt och har en bra syra. Här finns massor med rabarber och citrusfrukter samt en lätt kryddighet i avslutet. Det är inte alls så sött som doften indikerade, vilket är bra. Ett ganska udda rosévin, som vinner ju mer jag provar det. Rabarbersmaken gör att jag tror att det fungerar bättre till desserter eller som välkomstdrink än till mat.

Att notera är att Handlavin.se hade provat vinerna kvällen innan, så flaskorna öppnades cirka 15 timmar innan jag fick dem, detta var dock inget som påverkat vinerna negativt.

Gemensamt för alla tre viner är elegans, syra och mineralitet samt massor med personlighet. De två förstnämnda har också lagringspotential. Det ska bli kul att följa dessa in i framtiden!

Magnus Reuterdahl

