Kanonkop

Igår öppnade jag upp ett varuprov, Kanonkop 2009 cabernet sauvignon. Kanonkop gör flera riktigt trevliga viner men just deras cabernet sauvignon hade jag inte haft tillfälle att prova förrän nu.

Kanonkap är en sydafrikansk vinproducent med sina vingårdar och sitt vineri på berget Simonsberg i regionen Stellenbosch.

Det är ett familjeföretag som ägts och drivits av samma familj i fyra generationer. Det grundades av JW Sauer och drivs sedan 2002 av Abrie Beeslaar.

Det finns en del viner från Sydadfrika som i stil ligger nära bordeaux och jag får tillstå att jag ofta är svar för dessa, redan doften avslöjar att detta är ett sådant, men det finns också något som sticker ut som gör det till sitt eget.

 Kanonkop cabernet sauvignon 2009

Doften är lite örtigt kryddig doft med inslag av svarta vinbär, sten och frisk jord (tänk vår) och en hint av mörk choklad. Elegant, snygg och ganska pigg. Lockande!

Vinet har inledningsvis en koncentrerad mustig smak av mörka frukter och bär med en viss sötma, men det är också ungt och har ett fint bett. Stilen drar åt Bordeaux men är lite kraftigare och lite mer framåt, dock inte utan elegans. Här finns flera lager av smak vilket ger en komplexitet; sötma, mörka körsbär, björnbär, mogna plommon men också en hint av jordgubbar, lite frisk jord, tobak och en hint av stjälkar men det har också en lite köttig kvalité. Det finns en spänning och komplexitet i vinet där höst möter vår.

Vinet osar potential men är ännu väl ungt, åtminstone för min smak – så här dan efter har det lugnat ned sig lite och ger mer elegans, jag skulle ligga på detta minst några år, eller servera det till en kraftig kötträtt.

Vinet finns via beställningssortimentet och importeras av NIGAB, jag rekommenderar också att du provar deras pinotage. Det är druva jag ofta har lite svårt för men här är det välgjort i en snygg stil!

Magnus Reuterdahl