I övermorgon är det dags för Bamse middag – läs mer här!

När man hör talas om sköldpaddssoppa ser åtminstone jag havsköldpaddor framför mig. Nu har detta dock aldrig varit aktuellt, dock funderade jag ett tag på falsk sköldpaddssoppa – något som inte har något med sköldpaddor att göra – via projekt Runeberg kan man läsa receptet som ur Iduns kokbok, bland annat behövs ett kalvhuvud!

Vi kommer dock äta sköldpaddssoppa: Bookbinders snapper-soup på burk – sannolikt inte delikat, men ska man ha en skalman skall man.

Bild

Personligen har jag inte provat denna eller någon annan sköldpaddssoppa tidigare så jag vände mig till mina amerikanska vänner och frågade vad som kan funka till den. Uppenbarligen ska den inte var någon delikatess (någon som är förundrad? sällan konserver tillhör det bästa man käkat) men jag fick ett par rekommendationer rörande sherry. Så en flaska Oloroso Sweet Solera 1842 skulle ha funnit på bolaget – dock kunde man inte hitta den så den får bli en flaska Palo Cortado Península Solera Reserva istället (från början hade jag tänkt ta med båda)!

Magnus Reuterdahl

