Ibland börjar jag fundera på alla bilder på mat eller vinflaskor som publiceras på facebook, instagram, flickr m.m., av bland annat mig själv. I kommentarer om socila medier tas detta ibland upp som något nytt – något som tillhör vår tid och just sociala medier!

matblogg

Jag fick denna bild, tyvärr har jag inte hittat någon källa (jag fick den skickad till mig) – vet du vem som äger eventuell copyright – låt mig veta så lägger jag till en referens eller tar bort bilden.

Vad jag kom att fundera på var om detta verkligen är något nytt eller om det snarast är ett uttryck som många av våra förfäder faktiskt använt i andra medier tidigare. Tittar man lite mer kritiskt på det är det just så – vi har bara nya kanaler att förmedla det i.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Abraham_Hendriksz_van_Beyeren_003.jpg Bild ca: 1655-1666 Abraham Hendriksz van Beijeren (ca. 1620 – March 1690)
Bild ca: 1655-1666, Abraham Hendriksz van Beijeren (ca. 1620 – 1690)

Matuppvisning är något vi levt med sedan 1500-talet då stilleben framträdde som ett självständigt motiv i västerländsk konst. Idag går det dock mycket fortare och du behöver inte vänta på att oljan torkar för att se vad jag äter eller dricker. Vet inte heller om varken mina texter eller bilder kan kallas konst – några bloggare ligger dock mycket nära den gränsen. Dock tillhör denna typ av framställan uppenbarligen en tradition av konstuttryck som har åtminstone 500 år på nacken, om inte mycket, mycket mer… eller vad sägs om denna målning från Pompeji, dvs äldre än år 79 f.Kr.

Pompeiji

Det känns skönt att tillhöra något – i detta fall en grupp av mat- och vinavbildare 🙂 och går vi till texterna finns det givetvis också mycket gamla recept och vinbeskrivningar. Jag återkommer till dessa vid ett annat tillfälle 🙂

Magnus Reuterdahl

