Lördgaskväll i födelsestaden (Jönköping). Efter en lång vecka är jag lite för trött för att göra något som kräver någon större insats så det kommer bli en synnerligen lat kväll framför TV:n. Om det finns något att titta på, tveksamt!

I mors och fars kylskåp hittar jag dock något som fångar min blick: Rudenstams mousserade vita vinbär. I princip alkoholfritt (0,5 %) och gjort på cideräpplen, kolsyrat vatten, juice av vita vinbär, citronsyra med mera.

Här finns ett par saker att rota i vad och vilka är Rudenstams? Vad är cideräpplen? Är drycken god?

Rudenstams är nytt för mig men enligt deras hemsida har man haft fruktodlingar i Skärstadalen, mellan Huskvarna och Gränna vid Landsjön, lite nordöst om Jönköping, sedan 40-talet. Man har en gårdsbutik där man bland annat säljer flera sorters äpple från gården och under skördesäsong även egna vinbär, päron, bigarråer, plommon och jordgubbar. Man för också flera andra lokala mathantverkare och bönders produkter.

När det kommer till drycker gör man äpplemust (både filtrerad klar must och ofiltrerad med fruktkött), äpplecider, svartvinbärsnektar, svarta vinbär mousserande, vita vinbär mousserande, svartvinbärssaft och julglögg.

Till frågan om vad cideräpplen är hittade jag inte något tydligt svar, det verkar vara en term för äpplen som används till cider och borde betyda att det sannolikt är en cuvée av olika äpplen. Om du vet får du gärna lämna en kommentar!

– Jag fick ett snabbt svar från Rudenstams via twitter:

Twitter   Interactions

Vilket också var det som Anders Öhman skrev i en kommentar nedan – Tackar!

Läs mer på deras produkter på Rudenstams hemsida, de är också aktiva på twitter.

Till drycken! Rudenstams mousserande vita vinbär

Rudenstams (449x600)

Drycken har en snygg färg som liknar äppelcider eller äppelmust. Doften är äppligt mustig, gula lite höstiga toner med ung frisk syrlighet.

Smaken är mild och mjuk med en fin syra, det är friskt, lätt och trevligt. Här finns inslag av gula söta äpplen och vita vinbär. Utmärkt för en varm sommarkväll eller som välkomstdrink. Den är dock kanske en aning tunn om man ska ha det till mat och jag skulle gärna ha en lite tydligare kolsyrning. Ett plus är att den inte varken känns kladdig eller för söt, utan sötman ligger snyggt inbäddad i fruktsmaken.

Möjligen är det just det kolsyrade vattnet som gör att det känns lite lätt. Stilen skulle kunna jämföras med ett frizzantevin (eller som det heter i Spanien:Vino de Aguja, eller Frankrike: Petillant eller Tysklands Perlwein) med låg sötma och med smak av äpple och vita vinbär istället för vin.

På den tredje frågan är svaret: Ja!

Till våren sommaren eller sommaren får jag ta mig i kragen och åka till butiken för att se till att prova resterande drycker.

Magnus Reuterdahl

