PMEn hektisk dag går mot sitt slut och vad bättre än att slappna av med lite bra vin och mat. Efter fem timmars debatt om skog och skogsbruk blir det nu ett glas Muscadet Sur Lie och några ostron.

Detta är drycken som bör finnas hos varje ostronförsäljare. Champagne är gott, likaså chablis men Muscadet Sur Lie är perfekt.

Ostronen var en utmärkt början på en trevlig kväll, från början hade jag tänkt mig ytterligare en liten rätt. Vet inte om det var ostronen som väckte min apetit eller menyn. Men det fick bli…

ostron

kalv

…en huvudrätt efter ostronen. Det finns en hel del trevligt att välja på i bistromenyn men jag fastnade för Skånsk kalvkotlett och bräss med spetskål, murklor samt vispat smör med schalottenlök och sherry och ett glas Crozes Hermitage le Petite Ruche 2010 (?). Bägge var riktigt trevliga.

Lite lagom däst kände jag att en liten dessert kunde passa… efter vilken jag kände mig lite som Mr Creosote (för er som kan er Monty Python), dock var det inte en after eight utan Märtas dessert i glas med apelsin- och passionsfruktsmousse samt kokoscrumble. Till denna rekommenderades ett glas Moscato d’Asti vilket var en mycket snygg kombination.

dasti

Det var länge sedan jag var här och jag blev inte besviken. Bra service, trevlig stämning och såväl bra mat som viner. Nästa gång jag se till att jag har mer tid, då blir det restaurangen istället🙂 och efter att ha sett vinkällaren är detta ett måste!

Tack till PM för en trevlig kväll!

Magnus Reuterdahl, i Växjö, på PM & Vänner.