Renato Ratti Albeisa (600x387)

Strax innan påsk gjorde jag en liten vinsafari på det statliga monopolet och hittade ett par trevliga överraskningar bland annat från producenten Renato Ratti. Vingårdarna ligger kring byn La Morra i Piemonte, Italien.

ochetti 2010 (600x537)Vad som inhandlades var några flaskor Nebbiolo d’Alba Ochetti 2010. På etiketten ståtar ännu soldaten med sitt svärd och sin musköt – detta är dock snart ett minne blott då han likt sångens soldater fått lägga ned sitt vapen och istället fått plocka upp en vandringsstav.

Renato Ratti gick bort 1988 och idag drivs vineriet av Renatos son Pietro Ratti. Jag har druckit en del av Rattis viner tidigare, bland annat Barolo Rocche, Barbera d’Alba och Dolcetto d’Alba Colombe. Alla mycket trevliga viner där balans, elegans och hantverk går hand i hand. Nebbiolo d’Alba Ochetti 2010ett vingårdsbetecknade vin som producerats sedan 1969, är dock ny för mig och jag tillåter mig att säga att det är en mycket trevlig ny bekantskap.

Renato Ratti Ochetti 2010 (600x399)

Vinets doft har en mild fruktig ton med inslag av cederträ och frisk jord. Vinet i sig har snygg fyllighet, men är samtidigt stramt och elegant. Här finns en snygg fruktig ton med inslag av jordgubbar, en hint av ek och snygg lite stjälkig bitterhet. Här finns komplexitet , djup och flera lager av smaker, det är definitivt resultatet av en skicklig vinmakare, men det är dock ungt och ännu en lite aning spretigt.

Mitt tips är att köpa ett par flaskor och ligga på dem ett par år, massor med potential och till bra pris.

Magnus Reuterdahl

