Jag är sugen på grekiskt vin. Varför? Det finns en hel del bra men det är inte anledning utan låt oss börja från början… och då menar jag från början!

Dionysus
Dionysus

Ibland snubblar man över intressanta saker, igår var det ett tweet rörande pressade vindruvor som var 6500 år gamla, det vill säga från bondestenålder.  Här omnämndes krossade vindruvor som hittats inuti amforor nära Kavala i Grekland. Jag försökte hitta ursprunget till just detta fynd men hamnade istället i Dikili Tash.

Dikili Tash är en förhistorisk boplats i östra Makedonien, Grekland. Platsen har varit bebodd sedan bondestenålder (neolitikum) och under bronsålder.

I ett av husen har man funnit vad som beskrivs som stora mängder av förkolnade pressade druvor  (vitis vinifera). Dessa indikerar att man pressat färska druvor, datering av dem visar på att druvorna pressades omkring 4400-4200 före Kristus (läs mer här).

Detta kan jämföras med fynden av det hitintills äldsta vinframställningsplatsen invid byn Areni, Armenien, och som daterats till 4100-4000 f.Kr. Här har man hittat såväl amforor, en vinpress, fermenteringskar och spår av vindruvor (läs mer här).

Patrick McGovern

Uncorking the pastNågra av dom äldsta spåren av vin gjort på vindruvor kommer dock från norra Iran och har daterats till cirka 5000 f.Kr av Dr Patrick McGovern (läs mer här).  Han har också tillsammans med Dr José Vouillamoz kommit fram till att det mest sannolika området för vinets födelse är Anatolien i sydöstra Turkiet någon gång omkring 5,000 och 8,500 f.Kr (och här). Man utesluter dock inte Iran och/eller möjligen Armenien och Georgien som ungefärligen samtida vinfödelseplatser. Det finns med andra ord mer att hitta🙂

Qvevri (Amfora ) från Georgien
Qvevri (Amfora ) från Georgien

Låt oss nu snabbt återgå till Grekland och vinnörderi  – även om vinets födelse är viktigt så är det först när man börjar att klassificera vin som grogrunden för vinnörderiet är möjlig. Redan de gamla grekerna anses ha börjat märka sin viner då de skapade vinetiketten, eller kanske bättre benämnt vinstampen.  Genom att låta stämpla varje amfora med ursprung och typ av vin, årgång, vinmakare, druva etc. skapade man de ursprungliga appellationerna (läs mer här). Här någonstans låter jag mig svepas med av historiens vingslag och ser framför mig dom första vinnördarna – the original winelover!

Åtminstone hoppas jag att de var det!

Tittar man Grekland och deras inhemska druvor finns det sannolikt massor som varken du eller jag smakat, dessa hittade jag vid en snabb genomgång bland mina smaknoter (de flesta har dock förekommit i cuvéer tillsammans med andra druvor): agiorgitiko, assyrtiko, athiri, aidani, lagorthi, malagousia, mandelaria, mavrodaphne, moschofilero, robola, roditis, savatiano, tsaoussi  och xinomavro med flera…

Som sagt nu är jag sugen på grekiskt vin… har jag något nä… vad finns på det lokala bolaget? Ett rött: Athena Agiorgitiko och ett vitt: Kourtaki Retsina of Attica – personligen har jag svårt för retsina-viner och jag har inte provat det röda. Får nog ta mig en sväng förbi bolaget!

Magnus Reuterdahl