FranskaVinlistanI helgen fick jag tillfälle att prova tre viner från champagne producenten David Léclapart via nätvinhandeln Franska vinlistan.

Jag har provat och druckit viner från David Léclapart vid ett par tillfällen tidigare och alltid gillat vad jag provat men känt att det varit en aning ungt. Nu fick jag prova vinerna med ett par års ålder – och jag gillade vad vad jag fick i glaset – inte oreserverat – men överlag.

Vad menar jag då med garagevin? På 1990-talet uppstod en grupp vinmakare i Bordeaux som kallades the garagistes vilket var en innovativ grupp av vinmakare som tillverkade vin i sitt eget hem eller garage,vins de garage eller garagevin. Mest känt är kanske Château Valandraud som startade sin verksamhet med en 0,6 hektar stor vingård i Saint-Émilion 1989. Då man 1995 fick ett högre betyg än flera av de stora Bordeaux-producenterna av Robert Parker steg priserna snabbt och idag kostar deras första vin närmare 2000 kronor flaskan. David Léclapart är inte ett stort champagnehus utan gör sin viner mer eller mindre i sin mors garage, och lagrar dem där också. Detta är del av problemet när jag tycker de är för unga – han har ingen plats att att lagra dem så för att ge dem de där extra åren de behöver. Så mitt tips är köp och lagra!

David Léclaparts vingårdar är inte stora, totalt har han knappt 3 hektar uppdelat på 22 ‘parcels’ av vinrankor, alla ligger i en östsydöst-sluttning mot byn Trépail vid Montagne de Reims. Han gör cirka 11500 flaskor per år, odlingarna är biodynamiskt och han använder använder inget dosage, dvs man tillsätter inget socker eller extra sötma samt endast ett minimum med svavel. Vinerna är ofiltrerade och den malolaktiska jäsningen sker helt naturligt.

Champagne David Léclapart L'Amateur 2007 BdB

Vad vi provade var 2007 L’Ameteur, 2005 L’Artiste och 2005 L´Apotre. Det som skiljer vinerna är dels var druvorna kommer ifrån och hur de skapats. L’Amateur kommer från ett knappt 10-tal lägen och vinet har legat i emaljerad tank, i L’Artiste kommer vinet från tre lägen där cirka 50% av vinet legat i emaljerad tank och 50% i barricker och L’Apotre kommer från ett läge, La Pierre St Martin,där vinrankorna planterades 1946 av Léclaparts farfar och vinet har legat på barricker. Alla tre är BdB (Blanc de blancs), dvs gjorda på 100 % chardonnay.

Jag skulle säga att detta är moderna champagner, med detta menar jag att de är överlag mycket rena och fräscha, elgant och med massor med mineral. De är mineraldrivna snarare än fruktdrivna och kan upplevas som lite kalla. Syran är precis och balansen när perfekt med ett undantag, jag kommer till det. Min tidigare upplevelse är att de viner jag provat varit lite för unga men fyllda av potential och personlighet, trots det lite svala och rena. Med några år till i flaskan känns vinerna mer närvarande.

Vin nummer ett är L’Amateur 2007 kan kallas ett instegsvin. I stilen är detta ett bra skål-vin, lagom för festen som fördrink eller att skåla i. Vinet har en tydlig mineralton, är rent och fräscht. I frukten finns lite grapefrukt, vit persika, och grönt äppelskal. Snygg, ren och enkel men ändå med personlighet.

David Léclapart L'Artiste (600x392)

Vi följer upp med L’Artiste 2005 som känns lite ekfatsdriven och med en lite varm frukt, det är intensivt pepprigt men syran är en aning slirig. Snygg mineralitet men håller tyvärr inte hela vägen fram. 2006 jag provade för ett tag sedan känns betydligt bättre.

Från samma årgång är L’Apôtre 2005 och för mig är detta utmärkt, stringent, balanserat elegant och modernt med en hint av ekfat, koncentrerad men lätt frukt, citrus, gula äpplen, lite jordtoner, varm sten och peppar. Modernt, välgjort och personligt.

Champagne  David Léclaprt L'Apôtre 2005 BdB PC

Det intressanta med vin är i slutändan hur olika man kan uppleva det. Jag var på provningen med min sambo och med ytterligare en vän och ingen av dem var helt inne på denna stil. Jag är det dock och skulle gärna ha mer av detta och om du köper ungt lagra!

Provningen var en sortimentsprovning och jag var bjuden på provningen.

Magnus Reuterdahl