Ibland kommer det viner i ens väg som får en att minnas. Igår kväll drack jag ett sådant vin. För alldeles för många år sedan var jag senast på resande fot i Mosel-dalen. Då stannade vi till i Leiwen en liten by ganska långt söderut, inte långt från Trier.

Leiwen

Här spenderade jag och min sambo några dagar och hann prova igenom mycket av vad vinmakarna i byn hade att erbjuda. Några av våra favoriter var viner från St. Urbans-Hof. Tyvärr var vinmakaren, Nik Weis, bortrest vid detta tillfälle men vinerna fick vi tag i ändå 🙂

The Wine Company säljer viner via nätet och har sitt huvudkontor och sin ägare i Tyskland. Ägaren heter Hawesko och är en av de största importörerna i Tyskland. Till och från får jag lite varuprover från dem. Nyligen fick jag ett varuprov som inkluderade bland annat ett vin från St. Urbans-Hof: Sankt Urban 2011 Riesling Trocken.

Sankt Urban Riesling trocken 2011

Vinet är ungt, och bör drickas ungt, modernt och välgjort. Det är friskt med en underliggande frukt, fin syra och massor med sten. Det är balanserat och torrt med inslag av exotisk frukt, inlagd vit persika, aromatiska kryddor och skiffer. Det jag verkligen gillar är den relativt låga sötman, den finns där men tar inte över på något sätt, och torrheten som liksom ligger kvar i gommen som ett riktigt fint sandpapper. Lite rivigt vilket också verkar få lite av frukten att ligga kvar i gommen… mmm… Ett riktigt bra standard-riesling!

Det här kanske i första hand till mat såsom fisk, skaldjur eller asiatiskt men gillar man stringent torr riesling funkar den som sällskapsdricka också.

Magnus Reuterdahl

