För någon månad sedan var jag i Umbrien med #winelovers på Umbriaforwinelovers vilket uppmärksammades av importören Salute som bad mig att komma förbi Gärdet i Stockholm för prova lite till när jag kom hem. 

Umbria wineyard
Vingård strax utanför Montefalco

Salute är en vinimportör som siktar lite längre än att bara kränga vin, man vill vara en knutpunkt för italiensk mat, kultur och dryck. En av personerna bakom Salute är Giovanni Brandimarti som är född och uppvuxen i Offida på Italiens östkust, ett av Marches bästa vindistrikt, och en sann ambassadör för såväl det italienska som för vin. Tillsammans med honom, Michael Wising och min sambo provade vi fem viner från den umbriska producenten Lungarotti.

Umbria 2
Landskap Umbrien

Lungarotti grundades i början av 1960-talet av Giorgio Lungarotti och är ett av de företag som visat vägen när det kommer till att utveckla vinmakningen i Umbria. Idag drivs företaget av syskonen Chiara Lungarotti och Teresa Severini.

Vingårdarna ligger i Torgiano, en liten stad strax söder om Perugia, där man producerar såväl vita som röda viner av främst trebbiano respektive sangiovese. Lungarotti är ett stort företag med cirka 120 anställda och en produktion på nära tre miljoner flaskor årligen. Man driver också ett vinmuseum.

Det finns en del som likställer stora vinerier med något dåligt, personligen utgår jag från vinet i sig. Det finns dock alltid en risk att stora vinerier tappar i personlighet, lite enligt tanken kring ju fler kockar desto sämre soppa, och bli alltför likriktade eller splittrade. Jag provade ett par av deras viner redan då jag var i Umbrien och i detta fall finns det inget av detta. Mitt första intryck var snarast välgjort, personligt och balanserat – efter denna provning har jag inte ändrat mig. Vi provade fem viner, men jag har också lagt till mina intryck från Umbrien, och började med ett vitt:

Lungarotti Torre di Giano Vinga Il Pino 2009

Lungarotti Torre di Giano Vinga il Pino 2009, gjort på  70% trebbiano och 30% grechetto. Vinet är inledningsvis ganska mjukt och lätt, med en fin frukt och snyggt integrerade ekfats toner som ger en snygg rundhet. Lite rustikt enkelt med snygg syra och bra balans. Man vill ha lite hårdost till detta eller lite mat. Mycket trevligt.

I Umbrien provade jag Vinga il Pino 2010 som enligt min provnot var: frisk med fin frukt, mjuka ekfatstoner och en aning nötighet samt en liten bitterhet i avslutet. Enkelt, ganska lätt vin, snyggt vin till mat eller ost.

Lungarotti Cadetto 2010 Ny

Över till de röda där vi börjar med det lite enklare Cadetto 2010. Vinet görs på blandning av av merlot, cabernet sauvignon och sangiovese. Ett trevligt ganska enkelt vin, vad jag skulle säga är ett bra vardagsvin, pastavin eller pizzavin. Snygg livlig frukt, ungt, friskt med inslag av lingon och mörka körsbär, viol, örter och en fin mineralton samt fina tanniner.

Lungatotti Rubesco 2008

Rubesco 2008. Vinet görs på en 70% sangiovese och 30% canaiolo. Rubesco är Lungarottis trotjänare, 2012 firade detta vin 50 årsjubileum. Lite silkig, med tanniner som ger lite bett och ett lite köttigt anslag. Vinet har en snyggt koncentrerad frukt och lite pepprig avslutning som drar åt en lätt sylitighet. Snyggt, välgjort vin som torde gå bra att lagra ett par år alternativt att serveras med något som kan mjuka av tanninerna, till exempel en risotto.

Lungarotti Riserva Rubesco Vigna Monticchio 2005

Rubesco Riserva 2005 Vinga Monticchio. Samma druvblandning som ovan men från vingården Monticchio. Här med lite mer lagring vilket ger en större elegans och en lite mjukare fram toning. Vinet har en snygg silkighet, mogna körsbär och inslag av björnbär, blommor och snygga ekfatskryddor. I avslutet finns det lite balsamico, sötlakritis, örter och en fin mineralitet. Här möts komplexitet, lite lätt mogna toner och fin struktur. Riktigt trevligt. Vinet släpps på vinkällarbutikerna den 2 maj.

Lungarotti 2010 Rosso di Montefalco

Rosso di Montefalco 2010. Vinet görs på 70% sangiovese, 20% merlot och 10% sagrantino. Jag gillar montefalcovinerna, kraftfulla, eleganta, kryddiga. 2010 är dock fortfarande väldigt ungt och tanninerna är lite för kraftiga och gör det svårt att finna frukten. Det finns dock en djup lite mörkare koncentrerad frukt med inslag av körsbär, en aning svarta vinbär samt eukalyptus och kryddor med en lätt julig ton. Det finns med andra ord en hel del i detta vin som kommer växa, håller man fingrarna bort några år kan detta bli riktigt bra. Jag provade Rosso di Montefalco 2008 när jag var i Umbrien och även där tyckte jag att den var i yngsta laget men där hade tanninerna börjat integreras lite mer. Där provade jag också deras Sagrantino di Montefalco 2007 gjord på 100% sagrantino. Ett intressant vin med kanske ännu hårdare tanniner, röd frukt, körsbär och blåbär, svartpeppar, örter, ekfatskryddor och en fin stenig ton.

Vill du få en känsla för Umbrien och dess viner är detta en bra startpunkt! En del av vinerna finns i Systembolagets ordinarie sortiment, några i beställningssortimentet och några kommer på exklusiva lanseringar. Vi fick också prova en riktigt trevlig olivolja från Lungarotti.

Lungarotti Cantico olivolja

Jag provade också några viner från ett annat intressant område, Sardinien – jag återkommer till dessa!

Magnus Reuterdahl