I en twitter-diskussion som började med filmen om Lincoln och slutade med en fundering kring vilket vin som skulle passa bäst till denna kom jag ihåg något jag läst en gång:

Att Lincoln ska ha varit den första att bjuda på amerikanskt vin i Vita huset. Detta ska ha skett 1861 och det ska ha varit ett vin från Missouri gjort på norton druvan. Minns jag inte helt fel ska det dock sannolikt ha varit hans fru som serverade vinet och att det var ett vin de fått i gåva. Hur det är med detta ska jag låta vara osagt.

Det fick mig dock att fundera på norton druvan – så snabbt ut på nätet och hitta lite fakta (i denna artikel från Missouri Wine Country finns en hel del).

Det finns ett drygt 20-tal vilda druvor i Nord Amerika och den enda som visat sig ha de egenskaper som behövs för att göra ett torrt vin är vitis aestivalis. Norton, eller som den också kallas Cynthiana, är kanske den bästa varianten av denna och en druva som man gjort vin på under lång tid och som nu börjar återupptäckas av vinerier i USA. Om Norton är en klon mellan aestivalis och en annan druva möjligen vinifera (det vill säga en druva av den typ vi är vana vid i Europa och Mellanöstern) är inte klargjort.

Hur som haver en intressant artikel och nu är jag sugen på att prova – någon som känner till något vattenhål för norton-viner i Sverige?

Det ska nämnas att i artikeln nämns inget om Lincoln så det kanske blott är en vandringslegend 🙂

Tack till @vinambassadören (hemsida) för upprinnelsen till detta inlägg!

Magnus Reuterdahl

Ps. Norton Commando 750 cc är för övrigt en av världens vackraste motorcycklar Ds.

Bild från Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Norton_Commando
Bild från Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Norton_Commando
