Vardagsvin låter kanske inte sexigt men bra vardagsviner är inte att förakta. Detta är ett vin jag ofta har hemma då det är ett bra standardvitt. Med andra ord det passar till mycket. Ett gott friskt vin, med fin kropp, bra frukt och fin syra. Ett vin i balans som passar till såväl mat som sällskapsvin.

d’Arenberg Mc Laren Vale The Hermit Crab Viognier Marsanne 2010  

The Hermit Crab d Arenberg

Nu var det inte riktigt därför jag började fundera kring det. Likt Stefan Demert i visan Tankar vid en tapet:

Nu har jag äntligen fått en bostad
nu har jag fått mig en lägenhet
Jag sitter här på en hög av väskor
och stirrar in i en grå tapet
En grå tapet med ett slitet mönster
en trist och långrandig gammal sak
och den är full utav stänk och prickar
och bruna fläckar från golv till tak
Den man som bodde här innan jag kom
det är hans förtjänst att jag kommit hit
jag står i tacksamhetsskuld till honom:
han sprängde huvet med dynamit!

…satt jag och stirrade in i, inte en grå tapet, men väl, en pava vin och de små grå började gå igång. Nedanstående har inget med ovannämnda vins kvalitet att göra, då jag tycker det är riktigt bra, men flaskan fick mig att börja fundera. Detta är mer en generell fundering som får exemplifieras av just denna pava.

guldplätter

Eller rättare sagt de extra detaljerna på flaskan fick mig att börja fundera. Är det någon som köper vin enkom utifrån strass, guldplätterier eller reklam på flaskan? Någonstans får det mig att tänka på dåligt självförtroende – nu är det kanske orättvist för visst vill man visa upp att andra gillar ens produkt. Jag har några sådana i botten på min hemsida också, trots detta känns kan jag inte hjälpa att tycka att det är lite påträngande, men det kanske bara är jag.

reklambilder

Det andra jag kom att fundera på var en intressant artikel om LBS jag läste på Vinbankens hemsida i höstas av Miguel Cruz Liljegren. LBS betyder Location Based Services och är en teknik som gör det möjligt för appar att ge dig tips om restauranger, hotell eller varför inte viner genom appar som Facebook, Instagram eller Foursquare, där någon av dina vänner rekommenderat produkten. Är inte detta en form av gammelmedia LBS? Fast det inte är din vän utan producenten som sänder en signal – köp mig, jag är bra – det finns det andra som säger!

Som sagt några lösa tankar, kanske är det bara jag men mig ger det ingenting, jag tycker att detta hör hemma på en hemsida, en reklamfolder eller i en annons. Jag vill dock inte att min vinflaska ska vara en annonspelare, varken för det aktuella vinet eller y-fronts kalsonger eller bindor – men jag är kanske gammaldags.

Magnus Reuterdahl

