Har du funderat på att gå på en vinprovning? För ett tag sedan fick jag frågan om jag kunde rekommendera någon trevlig vinprovning att ge till någon som är hyfsat intresserad av vin. Jag ska nu vara ärlig och säga att jag inte varit på särskilt många kommersiella vinprovningar och majoriteten av de jag varit på ligger ganska långt bak i tiden. Inte för att jag tror att majoriteten av vinprovningarna är dåliga utan för att nästan alltid verkar ligga på  en basic-nivå och därför sannolikt inte skulle ge mig så mycket.

vinprovning2

Jag har under åren varit på några provningar på Systembolaget, dessa är mycket avhängiga på den personal som håller dem, vilket för övrigt är sant även för övriga aktörer. Vinerna i sig har kanske inte varit dåliga men inte heller särdeles intressanta. Det finns några andra som jag har lite bättre koll på genom personliga kontakter och jag får känslan att dessa är mer fokuserade på själva provningen då man kontinuerligt håller provningar och har gjort det till en affärsidé. Även om dessa till synes är bra arrangemang är dom i regel riktade till en annan publik än mig. De jag rekommenderade var Team Winemaster och Stockholm Wine Club utifrån att jag känner de som organiserar provningarna. De kör delvis olika koncept men riktar sig till vinintresserade som vill lära sig lite mer om vin.

vinprovning4

Jag ska säga att jag hittade ett flertal som håller provningar för denna publik men om man ska rekommendera något vill man ha något att gå på.

vinprovning3

Det finns andra sorters provningar som jag kan tycka är mer intressanta, så kallade sortimentsprovningar. Det finns flera importörer och nätvinhandlare med flera som håller öppna provningar av detta slag. De fungerar lite som ett skyltfönster, en del kör dem som vinprovningar och presenterar vinerna andra kör det som en mässa, dvs man ställer upp sina viner och låter besökarna prova vinerna och ger information till dem som vill. Dessa är bra om man vill leta nya viner, man kan i lugn och ro prova dem och sedan bestämma sig för om man vill handla.

vinprovning näthandel 2

En tredje variant är mässor eller minimässor, de största är det Goda köket och Vinordic men det finns också gott om mindre mässor, dels lokala, dels av typen Österrikiska vindagen, Italienska Vindagen, Franska vindagen med mera. Dessa fyller ungefär samma syfte som ovan.

Penina gold

På senare tid har jag noterat att det börjar dyka fler och fler special vinprovningar som riktar sig mot vinnördar och vinintresserade.

Den ena typen är så kallade winemaker’s dinners – man får möta vinmakaren, prova hens viner tillsammans med mat. Dessa körs på olika restauranger, vid en googling hittar jag t ex 19glas, Högberga Gård, Ostra med fler, och är i regel samarrangemang mellan importörer och restauranger. På dessa kan man hitta en hel del kul och få idéer hur vinerna fungerar med vin. Dessa kan ofta vara av intresse även för den inbitne vinälskaren.

Vinprovning

Den andra är specialprovningar och jag tänkte presentera två, det finns säkert fler och ni får gärna komma in med tips. För några veckor sedan var jag Djurets specialprovning av Vosne-Romanée, Bourgogne, Frankrike, där vi provade åtta viner:

+ ett bonusvin – 2002 Domaine René Engel Vosne-Romanée – stort tack till Andreas Larsson

Bra beskrivningar av provningen finns på forumet Finewines.se.

Vinerna provades nere i Lejontornets/Djurets vinkällare tillsammans med Totte Steneby och vid detta tillfälle Andreas Larsson. Även om många av vinerna fortfarande är spädbarn gav detta tillfälle att verkligen dyka ned i ett område och såväl prova som fördjupa sina kunskaper. Vad man skulle kunna kalla en master-class provningar – detta var den första provningen av detta slag, fler kommer att hållas och det finns detaljer att slipa på men mycket intressant och gott initiativ.

Nu är man inte ensamma om detta, om några veckor ska jag gå på ett liknande evenemang i arrangemang av nätvinbutiken RobersonWine.se.

Denna gång hålls provningen av Neal Martin Wine Advocates man i Storbritannien och vi provar viner från Pomerol, Bordeaux, Frankrike.

  • 1985 De Sales
  • 1998 Lafleur Petrus
  • 1998 Vieux Chateau Certan
  • 1999 La Conseillante
  • 2000 Clinet
  • 2002 Trotanoy
  • 2006 Bellegrave
  • 2007 Latour a Pomerol

Jag ber att få återkomma till denna framöver.

Vad vill jag då ha sagt med detta inlägg, tja… det verkar som att mer avancerade vinprovningar är på frammarsch och det tror jag är både bra och nödvändigt för att möta ett växande vinintresse. Det verkar dock som att det kanske saknas ett mellansegment för dom som varit på introduktionsprovningarna och vill gå vidare i sitt intresse men finner att steget mellan dem och dessa är för stort. Det kan också vara så att jag missat dem, har du tips får du gärna lämna en kommentar!

Mvh

Magnus Reuterdahl

