Smaka på ordet, det ligger bra i munnen med ett mmm-ljud i inledningen. Jag hoppas på vin som ger mig en mmm-känsla. Umbrien är kanske inte det första området man kommer att tänka på när man tänker på vin och Italien men det görs en hel del bra vin här och området har en lång vinhistoria. Precis som vid i alla tillfällen då man längtar efter något så bygger man upp förväntningar och är man som jag söker man också information. På torsdag bär det av till Terni och Umbria for #winelover-s – läs mer här!

Man måste ju börja någonstans så jag börjar på Systembolaget. På vårt monopol finns totalt 38 produkter uppdelade på 28 röda viner, åtta vita viner, ett rosé och ett mousserande, i prislägen från 69 till 715 kronor (för en flaska om 750 ml). Det dyraste vinet är 25 Anni Sagrantino di Montefalco DOCG 2003 från producenten Arnaldo Caprai. Detta är ett vin jag inte provat, men jag känner till såväl vinmakaren som området. Det är gjort på 100% sagrantino, en inhemsk italiensk druvsort från just Umbrien som odlas främst i byn Montefalco och dess omgivningar. Totalt finns cirka 25 producenter och trots en liten produktion, eller kanske på grund av det, beviljades Sagrantino di Montefalco DOCG status 1991. Vinerna ska vara gjorda på 100 procent sagrantino och lagras i minst 29 månader. Man gör också en passito på druvan. Så nu vet ni alla vad jag vill ha!

Även om jag inte kan säga att jag är någon kännare av umbriska viner finns det några jag har provat, såsom Arnaldo Caprai lite billigare Montefalco Rosso Arnaldo Caprai, dock brukar det behöva ligga ett par år för mjukna upp alternativt drickas till mat. En annan känd producent är Sportoletti som jag drack en del av för några år sedan, detta verkar dock ha försvunnit från bolaget. Jag har också provat en del vita viner från Orvieto men där någonstans tar min erfarenhet slut – jag räknar dock med att vara mer bedrucken vid min hemkomst 🙂

Mina största kunskaper på förhand när det kommer till Umbrien är annars arkeologiska och historiska. Umbrien är en spännande del av Italien och har en vinkultur som spänner sig över minst 3000 år, här finns lämningarna efter det utdöda folkslaget Etruskerna (ca. 1000-100 f.Kr) och munkordern Franciskanernas fader Frans av Assisi (ca 1181 – 1226) föddes och växte upp i staden Assisi. Men med elva DOC (Denominazione d’Origine Controllata), två DOCG (Denominazione d’Origine Controllata e Garantita) och 6 IGT (Indicazione Geografica Tipica) klassade områden finns förutsättningar för att hitta nya älsklingar. Bland druvorna hittar vi vitvinsdruvor som garganega, grechetto, malvasia och trebbiano samt rödvinsdruvor som canaiolo, ciliegiolo, sangiovese och sagrantino.

Magnus Reuterdahl

