Igår var både jag och min sambo lata och därför blev också maten lite latmanshopkok. I frysen hade vi lite köttfärssås – den värmde vi upp, kryddade upp med lite rosmarin, ett par lagerblad och lät koka upp och ihop med en dryg deciliter kalvbuljong. Samtidigt gjorde vi potatismos och rev lite bergsparmesan. Fram med en ugnssäkerform, i med köttfärssåsen, på med potatismoset och sedan osten över moset, in med det hela i ugnen och drygt 20 minuter senare satt vi där med en lite förfuskad Sheppard’s Pie och en flaska Bem bi bre 2003 från Domino de tares 2003, Bierzo, Spanien.

Bem bi bre 2003

För några år sedan köpte jag ett gäng flaskor Bem bi bre 2003, detta var tyvärr sista, vilket visat sig vara ett mycket användbart vin som å ena sidan är rustikt men å andra sidan har en viss elegans samt massor med smak och personlighet.

Minns jag rätt köpte jag de flaskorna kring 2008, sedan dess har denna fått cirka fyra-fem år på sig att utvecklas och elegansen har kommit fram mer och mer.  Vinet uppvisar en  lite gräsig ton med inslag av lagerblad, läder, tobak och chark samt en fin mörkfruktig ton med plommon och lite moreller. Avslutet är fortfarande långt men silkeslent och det där rustika gör sig mer påmint inledningsvis än i avslutningen. Riktigt trevligt!

Magnus Reuterdahl

