Du kommer i håg historien om den lilla fågeln som blir mobbad i ankdammen men som i slutet växer upp till en ståtlig svan – möjligen kan denna analogi användas på näthandlarna – än så länge är dom små och möjligen är sortimentet begränsat men å andra sidan är det många som fungerar som utmärkta komplement till Systembolaget.

I förra veckan hölls den första samlade provningen av näthandlare, arrangerat av Winefinder, som samlat ytterligare sju butiker: Xwine.se, Roberson wine, Invinitum, Franska vinlistan, Italienska magasinet, Vinupplevelser och Vinstocken. Med andra ord långt ifrån alla, BKWine listade ett 40-tal förra året, men väl en god början.

Björnstierne Antonson, Winefinder
Björnstierne Antonson, Winefinder

Jag var inbjuden via BKWine Magazine och kom tillsammans med ytterligare 12 vinkommunikatörer; journalister, skribenter och bloggare. Det fanns ett 100-tal viner att prova. Jag hade hoppats på fler personer från vinmedia – det finns säkert flera anledningar varför inte fler kom, jag vet vissa som inte fått inbjudan eller inte visste om provningen, vissa var upptagna med annat och att vissa sannolikt inte var intresserade av en eller annan anledning.

En av de 13: Magnus Ericsson HD 24 Uppkorkat
En av de 13: Magnus Ericsson HD 24 Uppkorkat

Inom den närmast tiden kommer ett jag skriva ett antal artiklar som kommer att publiceras på BKWine Magazine, med lite mer information om respektive företag samt om deras bästa viner (på provningen).

vinprovning näthandel 1

Hur är då sortimenten? Det finns ett antal intressanta viner, några är mer vardagsviner och några känns relativt ointressanta, dock handlar det till viss del om personlig smak. På en provning av detta slag är det också så det ska vara, viner som visar på butikernas sortiment inte bara deras mest exklusiva viner utan deras bredd. Jag tycker att det tyvärr fanns lite för mycket amarone och ripasso men å andra sidan är dessa storsäljare hos bolaget och sannolikt också hos flera näthandlare varför jag antar att man vill visa upp dem.

På det stora hela tycker jag att vinintresserade borde välkomna näthandlarna även om man kanske inte älskar alla butiker eller alla viner, men vem älskar allt på bolaget. Jag tror att de företag som har en konsekvent linje och en röd tråd i sitt sortiment kommer att ha det lättare att hitta sina kunder än de som blir en typ av mini-bolag – men det är en personlig reflektion.

vinprovning näthandel 2

Varför borde man då vara intresserad? Om de flesta som skriver om vin är som jag – drivs de av nyfikenhet, att hitta nya arenor, nya viner och upplevelser då borde man vilja prova så mycket som möjligt om inta annat för att kunna jämföra. Varför nöja sig med en (Systembolaget) när det finns massor av alternativ? Man kan tycka vad man vill om nätvinhandlarna och deras sortiment eller berättigande men de finns här och de säljer vin – lagligt! Jag ser detta som en av nycklarna om jag ska handla, att jag kan lita på det företag jag handlar av och att de betalar skatt och moms i Sverige (och givetvis att de har de viner jag vill ha). Bara detta borde få journalisterna därute att bevaka näthandeln; vilka är seriösa och vilka är det inte, vilka kan kunden lita på, följer de svensk lag etc. klassisk konsumentsjournalistik.

Mer om provningen och butikerna kommer ni kunna hitta på BKWine Magazine de närmaste veckorna – jag hoppas på fler provningar av detta slag, kanske med mer tydliga teman såsom nyhetssläpp, sommarviner, höstviner, enskilda länder eller druvor etc.

Andra som skrivit är Magnus Ericsson och Finare Vinare

Magnus Reuterdahl