tomater

rödkålIbland vattnas munnen vid åsynen av mat och habegäret väcks av åsynen av vackra ting. Bägge dessa saker hände ikväll. Vi var inbjudna till en visning av Bertazzoni kök med tilltugg från Gattimondo och Paolo Roberto.

citroner


Bertazzoni spis 2Bartazzoni har spisar som får en att vilja laga mat, omgående, att spendera mer tid i köket, och jag är där redan en hel del idag. Spisar med såväl en design som tilltalar mig som funktion som slår keramik- och induktionshällar – jag vill ha – vill du sponsra är du välkommen att kontakta mig 😉

Bertazzoni spis 3

Bertazzoni spis

Roberto Gatti
Roberto Gatti

Gattimondo är en importör av toskanska ostar, korvar, skinkor, oljor med mera som drivs av Roberto Gatti. Jag har träffat honom vid flera tillfällen och förutom att vara trevlig har flera av hans produkter har blivit en del av vårt kök – kanske framförallt de smakrika parmesanostarna, parmesankrämen och hans färska peccorino – riktigt trevliga.

Gattimondo parmesan

Gattimondo salami

Gattimondo lufttorkad skinka 2Paolo Roberto stod vid spisen och visade både att hans produkter levererade liksom hans matlagningskunskaper.

Paolo Roberto

Paolo Roberto pasta

Paolo Roberto böcker

Till detta serverades lite udda, men trevliga viner, där både det röda och vita var frizzante, dvs lite spritsiga. Jag får tillstå att framförallt det röda övertygade, fruktigt, sött och matvänligt. Ville man inte ha detta fanns också italienskt öl.

Azienda Agricola Il Casello Frizzante Gutturino
Azienda Agricola Il Casello Frizzante Gutturino

Peroni Nastro Azzurro öl

Tack för en trevlig kväll med gott för gommen och vackert för ögat samt mycket att drömma om…

Fredrik och Ulf
Fredrik och Ulf

…och tack för inbjudan till Roberto genom Fredrik samt trevligt sällskap med bloggare såsom och vänner  (bloggare se Red scream and riesling, Who cut the cheese, Kinnas blog – Mormors kök och Matminne)!

Magnus Reuterdahl

