Uppdaterad 2013-01-23

Jag likt många andra har sedan länge funnit våra vattenhål på nätet, butiker som har viner vi inte hittar på monopolet eller som är billigare, butiker som börjar bli riktiga konkurrenter. Imorgon vässas konkurrensen ytterligare då ett antal näthandlare tillsammans påbörjar regelbundna nyhetsprovningar för vinskribenter i syfte att likt Systembolaget presentera sina nyheter för press, vinskribenter och vinbloggare. Bakom idén är nätbutiken Winefinder.dk, dock framgår det inte av inbjudan vilka övriga de fått med sig på tåget – det ska bli spännande att se! Det ska också bli spännande att se hur man lägger upp det, vilken typ av viner, hur man presenterar dem etc.

Nu vet jag om några av de deltagande förutom arrangören: Xwine.seRobersonwine.seVinstocken, Vinupplevelser, Invinitum och Franska vinlistan.

Jag tror att detta var ett viktigt steg i näthandeln vuxenprocess, att bli mer accepterade både bland kunder och press – bland vinnördar har många av dem varit en del vardagen under lång tid. Givetvis gör man inte detta bara för att vara snälla utan för att man hoppas att kunna få plats i samma medier som sortimentet på Systembolaget och man vill sälja precis som Systembolaget. även de har ett vinstkrav från sina ägare, även om det ibland kan verka annorlunda. Läs mer om det i detta öppna brev från Winefinder till Systembolaget som publicerades i Livets Goda.

Turligt nog är jag i Stockholm och har möjlighet att vara med för BKWine Magazine’s räkning. Ett eller flera utförliga reportage kommer finnas där inom några dagar men också något här. Vi får se hur jag väljer att dela upp det hela.

Jag ser med tillförsikt fram emot morgondagen!

Magnus Reuterdahl