Systembolaget har inget överflöd av bourgogne och ännu färre lagrade diton. På monopolets provciella utskänkningslokaler finns det än färre – så att att helt plötsligt se en flaska Domaine Louis Latour Corton Grand Cru Année 2002 är som ett se ett ljus i mörkret och dessutom till ett mycket bra pris.

Louis Latour 2

Just detta gör dock att ljuset fladdrar med misstänksamhetens låga, lite svagt och fladdrigt – för oftast får man vad man betalar för. Förhoppnings låga får mig dock att snabbt övervinna mina kval, greppa flaskan kring halsen och glad i hågen traska mot kassan.

Louis Latour

Det finns en hel del som talar för vinet, det är en Grand Cru, det är en bra årgång 2002, slottet är helt okej – men något gnager lite lätt, oron slåss mot nyfikenheten.

Louis Latour Corton Année 2002

Doften är kanske en aning stor, men här finns frisk frukt med jordgubbar och en aning lingon. Det finns en lite stickighet tillsammans med stall och undervegetation som minner om bio-viner, något lite orent, och metall. Efter lite luftning är dock de orena tonerna borta.

Vinet är fylligare än förväntat och känns en aning klumpigt för att vara en pinot noir, men det har också en en fruktig charm som fångar in en igen; röda bär, jordgubbar och blåbär med fin kryddighet och mjuka tanniner. Det finns en snygg örtighet, med lite mörkare toner i avslutet och ett litet inslag av lakrits. Syran är en aning slirig och får mig ena stunden att sitta med ett leende för att nästa stund få mig att bli fundersam. Men med lite syre blir den lite köttigare och mineraltonerna slår igenom och jag finner att det här är riktigt trevligt och det blir ännu trevligare med lite mat till.

Helhetsintrycket är att jag är nöjd med mitt köp, trevligt med lite lagrad bourgogne till ett bra pris, så passa på när tillfälle bjuds, m.a.o. ett ljus i mörkret!

Magnus Reuterdahl