Man tager vad man haver, nöden är uppfinningens moder etc etc. Min sambo var inställd på att göra Cordon Bleu men väl i butiken hittade vi inget fläskkött av den typ vi ville ha. Har du också upplevt hur man blir så där lite nollställd när det man tänkt göra liksom faller ur händerna – lite så var det när vi under några minuter planlöst ögnade igenom köttdiskarna. Någonstans i bakhuvudet har man ju dock all information som behövs, varför inte göra det med kycklingfiléer istället. Sagt och gjort – det var så det blev.

Nästa steg var att bestämma vin, detta är för mig fel tågordning, jag brukar normalt välja vin först och fundera vad jag vill äta till just det vinet. Men även här fanns en flaska, som jag lite glömt bort, som stod och pockade på att bli urkorkad. Med en rätt av detta slag kan man gå åt såväl ett rött som vitt vin eller ta ett rosé vin. Min första tanke var något lite äppligt som kunde möta kycklingen och något med fin syra som kunde möta upp krämigheten hos osten, men å andra sidan ville jag ha något med tanniner. Nytt tankespår, något lite fruktigt, kryddigt med en fin dos tanniner och där någonstans föll polletten ned: Darioush signature Cabernet sauvignon 2005, Napa Valley, Kalifornien, USA.

Darioush signature Cabernet sauvignon 2005

Jag köpte några flaskor 2008 och blev förälskad, ett grillvin de lux, med massor av frukt, massor med umpf och massor av allt. Uppenbarligen nya världen men med massor med charm. En flaska sparades dock för att få ligga till sig några år, det skulle utan problem kunna ligga ytterligare fem år.

Vad som hänt är att det lugnat ned sig, frukten är mer elegant, syran härlig och en lång lite sötsyrlig avslutning. Det är fortfarande fullt med charm, kanske lite mer åt kul än fantastiskt, dock mycket bra och charm, kul och snygga smaker räcker långt – jag skulle gärna haft några flaskor till.

Kyckling cordon bleu

Kyckling cordon bleu, gjort lite på en höft med vad som fanns hemma (vi fick köpa ett par saker men det mesta utgick från kyl och skafferi), för två.

  • 2 kycklingfiléer, bankas ut
  • 2 skivor rökt skinka
  • lagrad ost, Boxholm, några skivor
  • dijonsenap
  • salt & peppar
  • 1 msk ankfett, e.d., till stekning

Till panering

  • ca 1 dl vetemjöl blandas med en 1 tsk salt
  • ca 1 dl ströbröd
  • 1 stort ägg, lätt vispat

Bre ut ett lager senap över den utbankade kycklingfilén, lägg på en skiva skinka och ost så att det täcker, vik över köttet, fäst med ett par tandpetare.

Vänd filén i mjölet, doppa den i ägget, vänd den i ströbrödet. När du lägger ned den i pannan ska den vara het, men sänk temperaturen omgående så att de inte bränns vid. Vänd dem ofta och ha i mer ankfett eller smör vid behov.

tomater

Vi åt den med klyftpotatis med rosmarin och ugnsvärmda tomater med lite vitlök samt en grönsallad. Mycket gott, mycket trevligt och fungerade utmärkt med vinet. Till nästa gång ska vi se till att ha en lite mer smakrik ost.

klyftpotatis

Magnus Reuterdahl