Xavier Grenache Vielles Vignes 2010la-voix-de-son-maitre_1244103623För oss som kommer ihåg den gamla skivetiketten med hunden Nipper framför trattgrammofonen är detta det första man kommer att tänka på när man ser etiketten från Xavier Vins. Efter att att smakat vinet så kommer eftertanken att etiketten stämmer ganska väl med vinet, som vid min hemkomst väntande i hallen; Xavier Grenache Vielles Vignes 2010. Xavier är kanske i Sverige mest känd för sin chateauneuf-du-pape, som jag finner lite för stor och klistrig, däremot har jag provat en del av deras andra lite enklare viner och funnit dem riktigt trevliga. Till detta kommer att jag är lite inne i något av en Rhône-period så detta är ett varuprov jag sett fram emot. Vinet släpps på Systembolaget i mars.

Xavier 3

Även detta är ett ganska kraftigt och stort vin men med en trevlig syra som tar bort alla tankar på klistrighet eller sylt. Här finns hetta i form av peppar och örter samt ett litet inslag av leijona, dvs ett uns av söt tjära, och violtabletter. Detta kombineras med en snygg mörk och röd fruktighet som attackerar, en riktigt bra syra, lite tobak och kött och fin ganska lång eftersmak. Detta kommer bli ett av vårens grillviner hemma hos mig, men jag kommer nog också köpa någon flaska att prova att lagra för här finns lagringspotential för några år.

Xavier 2

Xavier5För att återknyta till inledningen. Det här är inte ett vin som lite finstämt kryper upp på en utan snarast kommer smakerna direkt, nästan förstärkta, attackerande gommen i stället för örat, men likt en vacker blomsterkvast som en trevlig överraskning. Dock kommer smakerna mer i stereo än i mono. Bara att skruva av korken, hälla upp, skåla och ha kul eller servera till lite kraftigare kött såsom vilt eller grillat 🙂

Andra som provat är Uppkorkat

Magnus Reuterdahl

